Tipuri corporale ayurvedice - Ayurveda | SuntSanatos.ro
facebook suntsanatos.ro    pinterest suntsanatos.ro    googleplus suntsanatos.ro    rss suntsanatos.ro

Tipuri corporale ayurvedice

Ayurveda

Ati observat vreodata ca, intr-o zi racoroasa, anumiti oameni poarta caciuli, fulare si manusi, ca si cum ar anticipa vremea friguroasa, in timp ce alti oameni poarta tricouri cu maneca scurta? Unii oameni dupa un pranz rapid, constand intr-un hot-dog cu cartofi prajiti, sunt capabili sa munceasca eficient toata dupa-amiaza, in schimb altii au nevoie de hrana la un nivel complet diferit.
tridosha


Dupa o singura ceasca de cafea, unii oameni devin irascibili, iar altii nu sunt afectati in nici un fel. Care este baza tuturor acestor variatii? Motivatia diferentelor dintre oameni nu se poate observa cu ajutorul razelor X sau la tomograf, insa este cat se poate de reala.

Diferite forme, dimensiuni, personalitati si caracteristici fiziologice definesc individualitatea biochimica, iar Ayurveda a organizat aceste informatii intr-un sistem al tipurilor corporale psiho-fiziologice. De fiecare data cand are loc un eveniment mental, exista un eveniment in trup care-i corespunde. In acel punct de intalnire in care un gand devine o actiune fizica, Ayurveda defineste trei agenti dominanti.

Acesti agenti poarta denumirea de doshe si reprezinta principii ale fizicii cuantice a sistemului minte-trup, principii care guverneaza fluxul inteligentei in organism. Tipul dumneavoastra de trup, ale carui caracteristici le-ati mostenit la nastere, este cel mai firesc ghid al modului in care ar trebui sa mancati, sa faceti exercitii fizice si sa luati decizii in oricare dintre aspectele vietii dumneavoastra.

Cele trei doshe care influenteaza tipul de corp conform principiilor ayurvedice sunt Vata, Pitta si Kapha. Desi ele controleaza toate combinatiile infinite ale proceselor care alcatuiesc individualitatea umana, fiecare dosha este legata de un anumit element existent in natura. Doshele sunt prezente oriunde - in clima, in plante si animale si, in special, in alimente. Chiar si perioadele zilei sau anotimpurile anului au propriile lor doshe. Aceste trei elemente va relationeaza pe dumneavoastra, ca individ, cu intreaga organizare a universului.


Fiecare dintre cele trei doshe are o functie fundamentala, bine definita:

  • Vata, care este in relatie cu aerul, guverneaza toate miscarile din corp: miscarea corzilor vocale atunci cand vorbiti, miscarea mainilor si a picioarelor, circulatia sangelui. Cand este echilibrata, Vata mentine energia, miscarea si respiratia. Daca exista vreun dezechilibru, Vata poate provoca deshidratare, senzatia de frig in tot corpul si instabilitate emotionala.
  • Pitta, aflata in relatie cu focul, controleaza metabolismul si digestia. Daca este echilibrata, Pitta regleaza foamea, setea, senzatia de caldura in corp si nivelul inteligentei. Insa o Pitta dezechilibrata poate provoca sentimente de frustrare, furie si o senzatie de foame coplesitoare.
  • Kapha, care este in relatie cu apa si pamantul, guverneaza structura trupului pana la nivelul celulelor. Kapha asigura forta si forma fizica a oaselor, a muschilor si a tendoanelor. Cand se produce un dezechilibru, Kapha poate provoca boli congestive, cum ar fi raceala si gripa si este principalul responsabil pentru supraponderalitate.

Desi trupul dumneavoastra exprima o dominatie a uneia dintre cele trei doshe sau poate o combinatie a lor, fiecare celula din corp trebuie sa contina toate cele trei doshe pentru a supravietui. Aveti nevoie de Vata (miscare) pentru a respira, pentru ca sangele sa circule, pentru ca hrana sa traverseze tubul digestiv si pentru a transmite impulsuri nervoase intre creier si restul trupului.

Pitta (metabolismul) va este necesar pentru a prelucra hrana, aerul si apa din intregul sistem si pentru a permite o functionare intelectuala corespunzatoare.

Kapha (structura) va este de trebuinta pentru a mentine celulele la un loc si pentru a forma tesuturi de legatura. Adesea, doua doshe se combina si domina constitutia fiziologica a unui individ, iar uneori pot fi intalnite toate cele trei doshe, in proportii egale, intr-un singur sistem.


Iata cateva scurte descrieri ale trasaturilor si comportamentelor ce caracterizeaza cele trei tipuri de doshe:


1. Vata

In genere, indivizii Vata sunt entuziasti, plini de viata si au o imaginatie bogata. Insa emotiile lor se schimba cu repeziciune, astfel incat in perioadele de stres aceste caracteristici se pot transforma in anxietate. Ei sunt imprevizibili si mult mai nonconformisti decat indivizii Pitta sau Kapha. Deoarece se dezechilibreaza mai usor decat celelalte doshe, este important pentru indivizii Vata sa creeze stabilitate si consecventa in activitatile lor. In ceea ce priveste alimentatia, indivizii de tipul Vata ar trebui sa manance constant, la aceleasi ore ale zilei si sa se asigure ca hrana lor este variata si echilibrata. Indivizii Vata ar trebui sa evite mancarurile si bauturile reci. Accentul trebuie pus pe mancaruri consistente, cum ar fi tocanitele cu sos, painea, pastele fainoase si deserturile calde. Toate alimentele trebuie sa fie bine gatite, iar fructele si legumele crude ar trebui sa alcatuiasca doar o mica parte a unei alimentatii echilibrate pentru indivizii dominati de Vata dosha.

Caracteristicile tipului Vata:

  • un corp delicat si subtire;
  • actioneaza rapid;
  • senzatie de foame si digestie neregulate;
  • un somn usor cu intreruperi; tendinta spre insomnie;
  • entuziastm, vivacitate, imaginatie;
  • excitabilitate, dispozitie schimbatoare;
  • intelege rapid lucrurile noi, dar le uita repede;
  • inclinat spre ingrijorare;
  • tendinta de a fi constipat;
  • oboseste usor, tendinta de a se surmena;
  • energia fizica si mentala vine in puseuri.

Este caracteristic pentru individul Vata:

  • sa ii fie foame in orice moment al zilei sau al noptii;
  • sa se dea in vant dupa lucrurile noi si dupa schimbarea permanenta;
  • sa se culce la ore diferite in fiecare noapte, sa renunte la mese si sa aiba, in general, un program neregulat;
  • sa digere mancarea bine intr-o zi si prost a doua zi;
  • sa aiba izbucniri emotionale care dureaza putin si sunt uitate usor;
  • sa mearga repede.


2. Pitta

Indivizii Pitta tind sa se infurie daca sunt stresati, insa au o fire intreprinzatoare si le place competitia. Au o inteligenta ascutita, iar discursul lor este coerent si precis. Indivizii Pitta tind sa manance excesiv. Orice om care are parul roscat, stralucitor si un ten rumen dovedeste o influenta putrenica a doshei Pitta, ca si cei care sunt ambitiosi, ageri, cu stiluri indraznete de exprimare, cu tendinta de a intra in controverse daca sunt contrazisi sau gelosi din fire. Daca mananca prea mult, sufera adesea de dureri de stomac sau intestinale, indigestii sau chiar ulcere. Ar trebui sa evite sa manance cand sunt furiosi sau emotionati si ar trebui sa ia masa in locuri linistite. Ei ar trebui sa evite mancarea prea condimentata sau fierbinte, iar carnea ar trebui sa fie prezenta intr-o mica proportie in alimentatia lor. Indivizilor Pitta li se potriveste o alimentatie vegetariana, iar alimentele proaspete, neprelucrate sunt excelente pentru ei. Dereglari grave ale comportamentului alimentar precum si anorexia pot fi frecvent intalnite la femei care, cel putin la prima vedere, par sa fie stapane pe viata lor.

Caracteristicile tipului Pitta:

  • inaltime medie;
  • putere si rezistenta medie;
  • foame si sete puternica, o digestie sanatoasa;
  • tendinta de a se enerva si de a fi iritat sau furios in conditii de stres;
  • o piele deschisa sau rosiatica, adesea pistruiata;
  • aversiune fata de soare si caldura mare;
  • un caracter intreprinzator, adora schimbarile;
  • o minte patrunzatoare;
  • precizie si logica in discurs;
  • nu poate renunta la anumite mese;
  • are parul blod, saten deschis sau roscat (sau cu nuante roscate).

Este caracteristic pentru individul Pitta:

  • sa se simta infometat daca masa intarzie cu o jumatate de ora sau cu o ora;
  • sa traiasca dupa ceas si sa urasca pierderea de timp;
  • sa se trezeasca noaptea infierbantat si insetat;
  • sa preia comanda situatiei sau sa aiba sentimentul ca aceasta ar trebui sa faca;
  • sa invete din experienta ca altii il considera prea autoritar, sarcastic sau critic in anumite momente;
  • sa mearga cu un pas hotarat.


3. Kapha

Indivizii Kapha au o constitutie solida si beneficiaza de forta fizica si rezistenta marite. Oamenii din aceasta categorie tind sa fie calmi, relaxati si se enerveaza greu. Indivizii Kapha sunt caracterizati cel mai bine de termenul relaxati. Au un somn profund si prelungit si sunt mai predispusi la obezitate decat celelalte tipuri. Au o digestie lenta si un apetit moderat. Uneori isi cauta confortul emotional in hrana, iar acest obicei le poate aduce necazuri. Inghetata, untul, laptele, deserturile copioase si alte alimente bogate in grasimi si foarte dulci ar trebui evitate de aceia la care dosha dominanta este Kapha. Trebuie, de asemenea, sa se fereasca de alimentele prajite sau uleioase, punand accentul pe mancarurile usoare si calde. Cel mai important este ca indivizii Kapha sa manance doar atunci cand le este foame, nu pentru ca este ora pranzului sau pentru ca au mancarea la indemana. De fapt, majoritatea indivizilor Kapha ar trebui sa "posteasca" o zi pe saptamana, cand ar trebui sa evite mancarurile solide si sa consume doar sucuri de fructe si lapte degresat.

Caracteristicile tipului Kapha:

  • o constitutie solida si puternica; putere fizica si rezistenta mare;
  • o energie constanta; miscari lente si gratioase;
  • o personalitate linistita si calma; se infurie greu;
  • o piele rece, moale, groasa, palida si adesea grasa;
  • intelege mai greu informatiile noi, dar are o memorie buna;
  • un somn profund si prelungit;
  • inclinat spre obezitate;
  • o digestie lenta, o senzatie de foame mai putin intensa;
  • afectuos, tolerant si iertator;
  • inclinat spre posesivitate, are tendinta de a se complacea intr-o stare data.

Este caracteristic pentru individul Kapha:

  • sa cantareasca bine lucrurile inainte de a lua o decizie;
  • sa se trezeasca incet, sa ramana mult timp in pat si sa aiba nevoie de cafea imediat dupa ce s-a trezit;
  • sa fie multumit cu situatia existenta si sa se mentina, incercand sa-i impace pe ceilalti;
  • sa respecte sentimentele celorlalti (fata de care simte o empatie sincera);
  • sa caute sa se consoleze mancand;
  • sa aiba miscari gratioase, ochi umezi si un mers gratios, chiar daca are un surplus de greutate.


Informatiile au fost preluate din cartea "Greutatea ideala" - Deepak Chopra - tradusa de Rocsana Nita, Editura Curtea vechea, Bucuresti: 2003, www.curteaveche.ro

Articole despre


Articole din Ayurveda