12 metode de a cunoaste direct tainele plantelor
Fitoterapie
Culorile, formele, aromele, gusturile plantelor, modul in care cresc, preferintele pe care le au, sunt expresia unei necesitati si armonii superioare si dezvaluie cu precizie pentru cunoscatori, forta lor terapeutica si magica, puterea lor de a vindeca unele boli ale trupului, ale mintii sau chiar ale sufletului. Ideile forta de mai jos constituie un mic ghid de cunoastere a plantelor intr-o viziune mai vasta si mai cuprinzatoare, mai aproape de realitatea lor ascunsa. Frumusetea pe care orice floare o emana, si care fara indoiala a impresionat pe fiecare dintre noi, este inainte de toate o expresie a armoniei Naturii. Dilatarea simturilor, folosirea adecvata a mintii si a inimii noastre pentru a intelege aceasta armonie a Naturii nu fac altceva decat sa aduca in propria noastra fiinta ceva din echilibrul, puritatea si frumusetea pe care Dumnezeu le-a revarsat din plin in jurul nostru.
Practicienii fitoterapiei si homeopatiei au intuit de o lunga perioada de timp capacitatea plantelor de a concentra in ele principii active, dar si energii cu o mare putere transformatoare nu numai in ceea ce priveste corpul - prin vindecarea unora dintre cele mai grave boli ale secolului - dar si mintea si psihicul. Daca in ceea ce priveste actiunile terapeutice ale plantelor asupra corpului s-au realizat in ultimii ani studii impresionante care au explicat intr-o anumita masura substratul biochimic al actiunii curative, in ce priveste actiunea asupra psihicului si mintii descoperirea anumitor substante si principii active nu poate explica decat partial efectele lor asupra fiintei umane. In aceasta directie, cercetatorii in domeniul terapiei cu esente florale (ramura a homeopatiei, dezvoltata in jurul anilor 1930 de catre Edward Bach), au pus la punct cateva metode inedite, dar in acelasi timp eficiente de a intelege actiunea complexa a plantelor asupra mintii si psihicului.
Florile ca vindecatori ai psihicului
Fitoterapia, homeopatia si terapiile cu esente florale se adreseaza in primul rand vindecarii "ranilor sufletesti" prin folosirea unor substante cu potenta amplificata produse din flori. Extractele din flori au calitatea unica de a se putea adresa nivelelor mental si emotional ale sufletului, si ele sunt descrise in tratatele de specialitate si selectionate in functie de aceste calitati mai subtile. Desi esentele florale au calitati ce depasesc nivelul perceptiei fizice obisnuite, putem ajunge sa cunoastem si sa apreciem aceste aspecte vindecatoare subtile antrenandu-ne simturile si capacitatile gandirii atunci cand, fiind in Natura, contemplam plantele. Prin extinderea constienta si rafinarea a ceea ce preluam cu ajutorul simturilor putem depasi bariera lumii fizice a plantelor si sa intram intr-o dimensiune superioara a vietii lor. O astfel de munca de cercetare reprezinta baza pentru intelegerea calitatilor extractelor din flori si a modului in care ele actioneaza asupra sufletului omenesc. Ascutirea perceptiilor noastre asupra plantelor creeaza o profunda receptivitate la nivelul sufletului, ceea ce conduce la o mult mai mare precizie in administrarea plantelor si o amplificare prin constientizare a efectelor lor curative.
Fiecare dintre cele 12 metode de cunoastere a plantelor descrise in continuare surprinde o dimensiune diferita a plantei, creand in final o imagine mult mai cuprinzatoare asupra remediului vegetal ales. In final, prin integrarea acestor perspective simple vom putea ajunge sa patrundem acel caracter de unicitate pe care fiecare specie de planta il are.
1. Forma si "atitudinea" plantei
Mai mult decat in orice forma de arta, in Natura putem regasi o deplina armonie a formelor si proportiilor. Neintamplator, natura a fost si inca mai este principala sursa de inspiratie atat a marilor artisti, cat si a inginerilor si specialistilor in domeniul tehnicii, mecanicii, electronicii etc. Insa, cu toate ca de-a lungul secolelor au fost realizate veritabile opere de arta sau adevarate minuni ale tehnologiei, nu putem intalni in alta parte decat in natura o relatie atat de stransa intre forma, utilitate, scop si eficienta.
Tocmai de aceea, forma plantelor si atitudinea generala pe care ele o degaja sunt expresia sintetica a caracteristicilor lor fizice, energetice, invizibile si pot sa sugereze cu o mare acuratete pentru cunoscatori caracteristicile lor terapeutice.
Exista nenumarate forme si atitudini pe care le putem recunoaste in fiecare parte a plantei, de la radacina la tulpina si frunza, si pana la floare si fruct. Putem incepe de la observatii simple ce vor deveni mai bogate pe masura ce perceptiile noastre se vor rafina. Alchimistii medievali considerau ca din punctul de vedere al formei plantelor exista trei structuri principale. Aceste forme fundamentale exprima capacitatea particulara a plantei de a se integra in legatura dintre cer si pamant; ele exprima totodata o predominanta a unui tip aparte de legatura pe care planta o faciliteaza cu energii de natura cosmica, cu energii de natura sufleteasca si cu energii de natura telurica.
a) Florile in forma de stea - Aceste forme radiaza catre in afara, cu o simetrie si o geometrie bine definite. In ansamblu, ele sunt orientate catre preluarea energiilor cosmice, superioare. In general vorbind, florile cu forma de stea ascensioneaza constiinta, confera luminozitate, armonie, luciditate si putere de sinteza, clarifica mintea. Adesea plantele cu forme stelate au capacitatea de a stimula dezvoltarea aspectelor spirituale si mentale superioare ale fiintei umane atunci cand sunt utilizate adecvat. Forma varfurilor petalelor (ascutita, rotunjita, bifurcata, ovalara) poate sa dea tot atatea nuante acestui caracter de "emitator" de energie pe care planta il are.
b) Florile in forma de cupa - Aceste forme prezinta curbe line si creeaza spatiile interioare cunoscute sub numele de calicii florale. Orientarea lor specifica este catre in sus, catre a absorbi si acumula lumina. Din punctul de vedere al actiunii asupra sufletului, ele creeaza o stare de protectie, favorizand in cazul utilizarii pe termen lung o crestere a maturitatii emotionale. Florile cu forma de cupa vindeca "ranile vechi" ale sufletului si ajuta la amplificarea capacitatii de autocunoastere. Ele evoca totodata sentimente de iubire, protectie si de hranire, dezvolta calitatile feminine ocrotitoare si materne, sustin procesele de refacere interioara.
c) Florile in forma de clopotel - Aceste forme care dau o senzatie de fragilitate si delicatete sunt mai putin expansive si sunt indreptate in jos, catre pamant. Extractele si esentele produse din aceste flori actioneaza mai ales in sensul armonizarii emotiilor primare, avand efecte cathartice, stimulante si de restabilire a echilibrului interior. Ele ajuta sufletul sa integreze aspectele vietii fizice intr-un mod constient si responsabil.
Exista multe variatii ale acestor trei arhetipuri, la fel ca si numeroase alte moduri de a observa forma si atitudinea. Aceste prime aspecte legate de "geometria secreta" a plantei constituie un punct de plecare important in analiza oricarei plante; multe din modalitatile de perceptie prezentate in continuare sunt legate in mod fundamental de ea. Efortul nostru imaginativ de a sesiza formele si atitudinile specifice ale plantelor ne permite in cele din urma sa percepem acea matrice formatoare, tiparul energetic al plantei, modul in care fortele eterice formatoare creeaza activ identitatea sa unica.
Apeland la o atentie dublata de inteligenta vom putea observa ca in timp ce contemplam cu ochii deschisi o planta va apare un moment in care vom putea “vedea” atitudinea esentiala a plantei - de exemplu modul in care pinul ascensioneaza in sus intr-o forma conica, reflectat nu numai in copac ca intreg, ci si in modul in care fiecare manunchi de ace se aranjeaza, si in forma fiecarui con de pin. Atunci cand surprindem “semnatura” unica a plantei, putem vorbi de o prima forma de cunoastere directa, putem spune ca am intrat in spatiul psihic al plantei si impartasim atunci comuniunea cu ea.
2. Orientarea in spatiu, relatiile geometrice
Un aspect important al atitudinii formatoare a unei plante este orientarea ei in spatiu. De exemplu, atitudinea verticala a florii soarelui sau a florilor de lumanarica sugereaza efectele lor de amplificare a puterii ascendente a constiintei, si de cristalizare a individualitatii. Plantele care cresc pe o axa orizontala, cum sunt cele care se intind in lungime pe pamant sau cele cataratoare (de tipul vitei de vie), contin adesea calitati vindecatoare legate de dimensiunea sociala. Astfel, plante ca vita de vie, troscotul sau volbura, pot stimula intr-o mare masura capacitatea noastra de a integra armonios relatiile cu ceilalti. Plantele taratoare care nu cresc pe verticala, ci imbratiseaza pamantul, se adreseaza calitatilor sufletesti de umilinta, abandon, capacitate de integrare in colectivul mai larg.
Un alt aspect al relatiei spatiale este structura geometrica a plantei, in special a florii. Numarul petalelor, forma lor specifica (triunghiulara, ovala, dreptunghiulara, etc.), dispunerea lor spatiala pot sa ofere informatii suplimentare valoroase. De exemplu, florile diferitelor specii de trandafir au forma unor stele cu cinci colturi, simbol al perfectiunii si armoniei manifestate in plan fizic si sufletesc, in timp ce florile de crin au forma de stele cu sase colturi, o semnatura a armoniei cosmice, a integrarii armonioase in universul exterior.
3. Familia botanica din care planta face parte
O data ce ne-am familiarizat cu perceperea semnificatiilor legate de forma si orientarea plantelor in spatiu, sistemul de clasificare botanica a plantelor poate servi ca o metoda mai precisa pentru studiul morfologiei plantelor. Aranjarea ierarhica a plantelor pe ordine, familii, genuri si specii reprezinta un sistem de clasificare foarte la indemana. Desi botanica moderna a preluat analiza genetica drept baza pentru clasificare, cu toate acestea cele mai multe plante inca sunt clasificate cu ajutorul metodei clasice care se baza in principiu - si mai ales in practica - pe forma plantei. In special partile reproducatoare ale plantei (floarea, fructul sau samanta) au fost determinante pentru clasificarea botanica, dar au fost luate in considerare si alte aspecte cum ar fi forma frunzei, filotaxis-ul (aranjamentul frunzelor pe tulpina) sau modul specific de crestere. In timp ce pentru cei mai multi dintre botanisti prezenta vibratiilor subtile eterice formatoare ale plantei poate sa para doar un mit, cei atenti si sensibili la realitatile invizibile pot castiga foarte mult prin observarea atenta si detaliata a formelor plantelor. Devine atunci datoria noastra sa imbogatim aceste perceptii senzoriale cu ajutorul imaginatiei, inspiratiei si in cele din urma cu ajutorul intuitiei.
De exemplu, in familia crinului (Liliaceae) gasim plante cu bulbi plini de apa, radacini slab dezvoltate, frunze simple liniare si flori cu forma stelata cu trei sau sase colturi. Aceste plante evoca originea vietii din uterul plin de apa si o armonie cosmica ce abia a inceput sa se incarneze in materie. Acest aspect particular este strans legat de utilizarea anumitor specii de crini in traditia populara a popoarelor europene pentru tratarea afectiunilor ginecologice feminine. Cu toate acestea, exista o atat de mare varietate intre crini. Crinul-tigru, cu o intensa culoare portocalie cu pete intunecate are o floare orientata catre in jos cu petale curbate. El denota o atitudine mult mai activa si mai telurica decat, de exemplu specia de crin Mariposa, cu florile de culoare alb-crem in forma de cupa care par ca plutesc deasupra pamantului la fel ca si fluturele de la care ii provine numele.
In afara de apartenenta la o familie botanica, putem de asemenea sa examinam speciile cele mai apropiate ale unui gen anume, in special atunci cand acestea sunt utilizate pentru obtinerea de esente florale. De exemplu laleaua stelata, laleaua stelata galbena, si crinul alb (Mariposa) sunt toate specii din genul Calochortus si toate sunt legate de aspecte ale receptivitatii si sensibilitatii sufletului. Diferitele extracte din genul Mimulus ("Floarea maimutei" - plante care in tara noastra sunt utilizate mai ales in scop decorativ) exprima toate diferite nuante si variatiuni pe tema fortelor vitale primare si a luptei sufletului cu frica si reprimarea ei, ajutand la invingerea acestor obstacole interioare.
4. Orientarea in timp: ciclul zilei si al anotimpurilor
Ca tot ceea ce este viu in acest Univers, plantele nu sunt fiinte statice, desi am fi tentati sa le privim astfel; ele trebuie observate si de-a lungul ciclurilor temporale pentru ca natura lor individuala sa poata fi revelata pe deplin. Putem sa ne intrebam de ce speciile de Ipomoea (planta decorativa) se deschid dimineata devreme si se inchid pe masura ce ziua incepe, in timp ce macul californian este inchis si curbat dimineata si isi etaleaza gloria pe masura ce soarele se intensifica in cursul zilei. De ce primula de seara raspunde in principal la lumina lunii, la fel ca si regina noptii care isi emite mirosul mai puternic in timpul noptii? In afara de ritmul zilnic, putem de asemenea sa analizam ritmul anotimpurilor anului. Tine de natura papadiei sa infloreasca primavara devreme, in timp ce crizantema asteapta pana la sfarsitul verii sau inceputul toamnei sa isi arate floarea. Ce ne arata acest lucru ca reflexie, cand aceste plante sunt folosite in procesul vindecarii trupului sau a sufletului uman?
In plus, exista insusi ciclul vietii plantei. Plantele anuale traiesc numai in perioada din an care este favorabila cresterii lor si apoi forta lor vitala aparent dispare, se contrage in seminte, pana cand conditiile favorabile apar din nou. Plantele perene se pot odihni in timpul unei parti a anului, dar structura lor de baza rezista de la un an la altul. Unele, cum ar fi copacii cu lemn rosu sau maslinul, pot trai vreme de secole ceea ce exprima mult cu privire la calitatile lor de tarie si rezistenta, pe care prin utilizare adecvata le vom putea transfera si in fiinta noastra. Putem sa luam in considerare, de asemenea, si copacii care isi pastreaza frunzele tot timpul anului (cum sunt majoritatea specii de rasinoase sau speciile de cimisir, "gard viu" etc.), supusi mai putin schimbarilor de anotimp decat ceilalti arbori. Ce mesaj transmite pinul intunecat si sobru, cu mantia sa mereu verde si forma sa de turn in peisajul de iarna, in opozitie cu salcia care inmugureste primavara, cu matisorii si ramurile sale suple? Cautand sa ne raspundem la aceste intrebari vom intelege mai mult din legatura stransa intre proprietatile curative pe care plantele le poseda si felul aparte in care ele concentreaza diferitele energii din ambianta inconjuratoare
5. Relatia cu mediul
Locul in care o planta alege sa creasca arata multe aspecte privind calitatile sale. Plantele salbatice vor prospera acolo unde gasesc conditii care sa sustina si sa raspunda naturii lor specifice. Gasim pelinul sau diferite specii de ciulini cu valente medicinale in zone mai aride, expuse temperaturilor ridicate. Ele poseda totodata proprietati depurative si purificatoare remarcabile. Un alt exemplu este cel al ienuparului si rododendronului din asprele regiuni ale pasunilor alpine, deasupra liniei copacilor. Ele concentreaza proprietati aparte pentru dobandirea fortei interioare si a rezistentei sufletesti.
Cand lucram cu plante de gradina este important sa luam in considerare originea si legatura stransa a acestor plante cu pamantul. De exemplu, cunoscand ca levantica si rozmarinul din gradina proprie infloresc in verile mediteraneene calde si uscate, putem sa ne explicam afinitatea lor pentru lumina si caldura si totodata capacitatea lor de a concentra o mare cantitate de uleiuri volatile puternice, penetrante, adevarate concentrate ale energiei solare, modulate in mod caracteristic.
6. Relatia cu cele cinci elemente din traditiile antice
Plantele nu traiesc doar in dimensiunea fizica, ci isi extind sfera de existenta in planul fortelor eterice si astrale. Elementele primordiale, asa cum au fost descrise de catre greci nu au aproape deloc de a face cu elementele de baza ale tabelului periodic modern al elementelor. Ele reprezinta mai degraba anumite calitati arhetipale ale substantelor. Elementul pamant este insasi expresia soliditatii, apa este legata de ideea de fluiditate, focul reprezinta esenta proceselor de transformare, iar aerul este prin natura lui corelat cu expansivitatea. Cel de-al cincilea element, eterul, considerat invizibil, poate fi sesizat totusi sub forma calitatii sale de imobil, sub forma efectului sau de structurare si de creare a spatiilor aparent goale care dau totusi consistenta si frumusete plantei, iar in planul perceptiilor gustative el este strans legat de gustul astringent persistent la multe dintre plante.
Aceste elemente sau energii de baza care sunt mentionate mai mereu in traditiile ezoterice pot sa se manifeste in mod caracteristic in plante, determinand in mod precis anumite efecte terapeutice particulare. Frecvent, doua elemente sunt predominante intr-o planta, exprimand o polaritate, in timp ce celelalte doua elemente sunt mai putin aparente. De exemplu, morcovul salbatic indica o atitudine puternic telurica prin radacina sa principala si o calitate aeriana prin frunzele si florile sale fin divizate. Sub forma de extract floral, el armonizeaza energiile sexuale si psihice.
Plantele de aloe au, prin contrast, o legatura puternica atat cu anumite forme de energie a focului, evidentiata prin mediul cald si uscat pe care plantele il prefera, cat si cu apa, concentrata in gelul umed si suculent al frunzelor sale. Aceste frunze sunt un remediu binecunoscut pentru calmarea arsurilor, iar extractul floral este reintineritor, elimina starile de epuizare si consumare datorate exceselor colerice si reface functia ficatului - organ care prin functia sa de transformare concentreaza o mare cantitate de energie a focului. Traista ciobanului, planta cu un puternic efect astringent, permite, prin folosirea extractului floral, sa se dobandeasca o mai buna capacitate de interiorizare si concentrare, de focalizare asupra unor idealuri elevate - caracteristici specifice elementului eter care se afla prezent intr-o proportie ceva mai mare in aceasta planta.
7. Relatia cu celelalte regnuri ale naturii
Regnul vegetal coexista cu celelalte trei regnuri naturale: mineral, animal si uman. Calitatea relatiei unei specii de plante cu unul sau mai multe regnuri reprezinta o expresie importanta a caracterului interior. De exemplu, planta Glassy Hyacinth are o relatie speciala cu regnul mineral prin faptul ca traieste numai pe solul subtire care acopera roca intunecata, vulcanica. Esenta ei are mult de a face cu transformarea si preschimbarea sufletului.
Multe plante au o relatie speciala cu regnul animal prin polenizare de catre insecte sau de catre pasari. De exemplu, este renumita una dintre plantele de origine americana, Milkweed, care este polenizata de catre fluturele monarh cu care are o relatie stransa, simbiotica. Fluturele, prin contactul sau cu alcaloizii din seva Milkweed-ului devine toxic pentru pradatorii sai. Esenta florala de Milkweed ajuta sufletul sa se iasa dintr-o stare de pasivitate si adormire (ca un cocon) si sa se ridice cu propriile sale aripi. O alta planta, de aceasta data autohtona - Roua cerului - este una dintre putinele specii din tara noastra ce are caracter insectivor. Din aceasta planta insectivora se extrage o esenta florala care favorizeaza "digestia" starilor psihice negative, si care in acelasi timp favorizeaza procesele digestive chiar la nivel fiziologic.
Fiintele umane au un impact asupra intregului regn vegetal, omul selectionand plante pentru nevoile sale de-a lungul intregii istorii umane. Anumite plante au prosperat intr-o relatie stransa de co-creativitate cu regnul uman si acest lucru trebuie luat in considerare pentru a le putea intelege proprietatile. De exemplu, porumbul s-a dezvoltat timp de milenii ca planta sacra a bastinasilor din America. Originile sale in salbaticie, ca planta micuta asemanatoare cu iarba in Mexic, aproape ca se pierd in antichitate. Planta fertila, robusta, pe care o cunoastem astazi radiaza putere vindecatoare inradacinata adanc in cultura bastinasilor americani, capacitatea sufletului uman de a se simti hranit si legat de Pamantul sacru. Din acest motiv putem folosi esenta din floarea de porumb pentru acele suflete moderne care sunt adesea dezorientate de viata urbana si tehnologica, nemaiputand simti o asemenea comuniune a sufletului cu pamantul.
8. Culoarea
Care este limbajul culorilor la o planta? Cea mai evidenta etalare are loc in perioada de inflorire, cand fortele cosmice astrale ating o faza de exaltare in planta. Cu toate acestea, multe plante etaleaza caracteristici coloristice neobisnuite, cum ar fi napraznicul cu culoarea sa rosiatica ce patrunde direct in radacina, tulpina si frunza, sau scanteiuta cu florile sale rosii-portocalii inflacarate, care pot sa iti atraga privirea chiar de la o mare distanta. Variatii subtile de culori au loc in scoarta si tulpina plantei, iar mantia verde aparent universala a lumii plantelor prezinta expresii diverse, de la verdele moale, argintiu al pelinului sau cozii racului la subtilul gri-verzui al maslinului, verdele in penumbra al coniferelor sau verdele stralucitor ca smaraldul al plantelor anuale de vara.
Limbajul culorilor ne poate dezvalui aspecte esentiale legate de efectele psihice ale unei plante. In aceasta directie, cunoasterea semnificatiilor si a efectelor psiho-fiziologice ale culorilor (dezvaluite de cromoterapie) ne poate conduce la o intelegere mult mai buna a efectelor vindecatoare ale acesteia. Nu este deloc intamplator, spre exemplu, faptul ca multe dintre plantele cu flori galbene cum ar fi mustarul si sunatoarea se adreseaza unei stari depresive a constiintei! Prin natura lui, galbenul poseda o energie expansiva, luminoasa, limpezitoare, care reprezinta insasi capacitatea de a razbi prin intuneric. Pe de alta parte, nu pot trece neobservate nici calitatile vitalizante, energizante si tonice al florilor portocalii cum ar fi cele de galbenelele, arnica sau iarba mare, caracterul revigorant al florilor roz-rosii ale napraznicului sau ale trifoiului rosu.
9. Alte perceptii senzoriale: aroma, textura, gustul
Toate experientele senzoriale pot reprezenta modalitati importante de cunoastere a unei plante. Trei dintre ele au insa o importanta deosebita: aroma, textura si gustul. Care este impresia pe care sufletul o primeste de la crinii cu aromele lor parca din alte lumi, atat de dulci si in acelasi timp coplesitoare? Cum contrasteaza acestea cu aromele picante, inflacarate ale plantelor din familia mentei, cum ar fi Levantica sau Rozmarinul? Dar cu aromele delicate, eterate, ale trandafirului salbatic sau ale florilor de cires? Putem sa ne dam seama ce se petrece in sufletele noastre atunci cand experimentam aceste arome diferite, cum unele ne conduc in afara noastra in timp ce altele ne aduc si mai inauntru? De ce se intampla asa? Si ce este cu plantele care nu prezinta o aroma sau prezinta prea putin?
Textura plantelor este de asemenea o caracteristica importanta. Ganditi-va la ciulini sau la majoritatea plantelor din familia trandafirului cu ghimpi care inteapa pielea, in opozitie cu netezimea matasoasa a crinului alb care invita sa fie atins. Textura aspra, paroasa a limbii mielului, sau a plantelor de iarba-sarpelui, tulpina rigida a cozii soricelului, tulpina fina a sanzienelor, structura spongioasa a lotusului, seva debordanta a florilor de captalan, toate ne spun cate ceva despre calitatile lor esentiale.
Atat timp cat nu este periculos sa facem acest lucru, multe plante pot fi gustate aducandu-ne in acest fel noi revelatii privind calitatile lor. Pentru aceasta, chiar in ocaziile in care fiind in natura culegem plante medicinale, nu trebuie sa ezitam sa gustam o mica frunza sau floare (nu mai mult de o jumatate de gram), ceea ce ne va aduce un plus de constientizare a proprietatilor sale misterioase si ne poate deschide noi perspective in ceea ce priveste metodele de utilizare a plantei. Gustul picant al florii de papucul-doamnei ne surprinde, in contrast cu frunzele sale rotunde si umede, si a aparentei sale reci; gustul dulce al florilor de salcam, senzatia de sarat pe care o lasa florile de galbenele sau senzatia simultana de cald si rece la nivelul limbii pe care o genereaza frunzele de menta sunt tot atatea informatii. Cand traim cu aceste senzatii in sufletul nostru putem sa dobandim noi perceptii foarte variate si extinse despre calitatile inerente in plante. In vechime, despre unul dintre cei mai controversati promotori ai chimiei si fitoterapiei - medicul si alchimistul Paracelsus, se spunea ca poate sa determine cu precizie proprietatile unei plante doar gustand-o. Aceasta calitate este prezenta in forma potentiala in fiecare dintre noi si poate fi trezita prin antrenament si atentie.
10. Substante si procese chimice
Stiinta contemporana este priceputa in analizarea compozitiei chimice a substantelor, inclusiv a plantelor. Ceea ce este trecut cu vederea, totusi, este faptul ca aceste substante sunt de asemenea reprezentantii unor procese si calitati energetice. (Vezi Cursul de agricultura al lui Rudolf Steiner pentru o discutie mai aprofundata despre substantele si procesele chimice.) De exemplu, silicatul (SiO2) indica un proces de lumina si claritate, ca in cristalul de cuart. Il putem vedea in acele fine ale limbii mielului sau in acele pinului si ale altor conifere. O prezenta importanta a silicatilor indica o relatie speciala cu lumina, si plantele ca limba mielului si pinul ajuta sufletul sa controleze anumite stari de depresie si greutate.
Familia plantelor leguminoase incluzand soia, mazarea dulce si trifoiul rosu, capteaza componenta cosmica a azotului astfel incat poate fertiliza pamantul. In acest proces chimic si alchimic, observam cum un aspect “egoist” este adus in relatie cu pamantul si aceasta calitate ne ofera informatii despre cum aceste esente de plante sunt utilizate ca vindecatori pentru acele suflete carora le lipseste puterea de integrare in planul social.
Alcaloizii puternici indica o penetrare a elementului astral in planta, care poate fi toxica pentru corpul fizic, dar stimulatoare pentru corpul astral. De exemplu, esentele plantelor din familia piciorului cocosului (piciorul cocosului, gluga calugarului etc.) trezesc fortele psihice ale sufletului.
Potasiul confera tarie structurii plantelor, mai ales tulpinilor. Vedem aceasta calitate in flori atat de diferite cum ar fi coada soricelului si Echinacea. Integritatea lor structurala este o cheie ce explica abilitatea esentelor florale preparate din aceste plante de a conferi tarie, verticalitate si valoare sufletului.
11. Utilizari medicinale si fitoterapeutice
La fel cum constituentii fizici ai plantelor sunt indicatori ai fortelor cosmice si proceselor care actioneaza prin ei, putem de asemenea invata din proprietatile vindecatoare fizice ale plantelor ceva din efectele lor mai subtile la nivelul sufletului. Putem spune ca proprietatile vindecatoare la nivelul sufletului ale esentelor florale reprezinta o “octava superioara” a proprietatilor vindecatoare medicinale si fitoterapeutice apartinand plantei.
De exemplu, mararul este utilizat ca o planta culinara si ca un tratament pentru flatulenta, o afectiune care apare atunci cand nu asimilam hrana fizica. Esenta din floare de marar se adreseaza suprastimularii psihicului si incapacitatii de a asimila impresiile senzoriale care ar trebui sa reprezinte hrana sufletului nostru.
Scoarta de salcie este o sursa de acid salicilic, precursorul natural al aspirinei si un binecunoscut remediu pentru durerile artritice si articulatiile rigide. Esenta de flori de salcie a doctorului Bach este pentru acei oameni a caror rigiditate sufleteasca este exprimata prin resentimente, amaraciune si alte tendinte de rigidizare. Aceasta esenta aduce mai multa flexibilitate la nivelul sufletului si capacitatea de a ierta si elibera.
12. Folclor, mitologie, intelepciune populara, calitati spirituale si rituale
In epocile timpurii ale istoriei umane, am experimentat o relatie mai intima cu lumea naturala si relatia noastra cu plantele era bazata pe un raport sufletesc instinctiv. Reminiscentele acestei intelepciuni inconstiente privind plantele supravietuieste in folclor, mitologie, ritualuri si invataturi spirituale despre plante. Pe masura ce ne straduim sa aducem o intelegere mai constienta a relatiei dintre om si plante, aceste invataturi ne pot aduce multe informatii valoroase si inspiratie.
De exemplu coada soricelului (Achillea millefolium) a fost numita dupa luptatorul grec Achille. Era cunoscuta si sub numele de “planta cavalerului” si era purtata in batalii, nu numai pentru capacitatea sa de a opri sangerarile, ci si pentru protectie spirituala. Acest lucru prefigureaza utilizarea esentei de coada soricelului pentru aceia care sunt hipersensibili si vulnerabili, si au nevoie de protectie psihica si centrare asupra sufletului.
Irisul (stanjenelul) este numit dupa zeita greaca a curcubeului, podul dintre Cer si Pamant, intalnirea luminii si intunericului. In aceasta ipostaza, ea este inspiratoarea regatului sufletesc, si irisul devine emblema nobletii, reprezentarea Cerului pe Pamant. Folosim esenta de iris pentru a trezi creativitatea la nivelul sufletului si pentru a ne deschide fata de muza noastra, vocea inspiratiei celeste.
Sunatoarea este asociata cu sarbatoarea Sf. Ion celebrata in timpul solstitiului de vara. Manunchiuri de planta erau culese in mod traditional si asezate in forma de cruce deasupra usii de la intrarea in casa pentru protectie spirituala. Numele botanic de Hypericum provine din limba greaca si inseamna “deasupra unui spirit” evocand astfel calitatea de protectie. Cuvintele rostite de Sfantul Ioan “trebuie ca eu sa descresc pentru ca El sa creasca” se refera la capacitatea sufletului de a digera lumina exterioara si de a o aduce inauntru in adancimile sufletului, la fel cum lumina insasi descreste dupa solstitiul de vara pana la sarbatoarea de Craciun a nasterii lui Christos. Astfel, esenta florala de sunatoare ofera protectie pentru aceia care sunt incapabili sa primeasca si sa asimileze lumina cosmica intr-o maniera corecta, suferind de depresie si alte forme de dezechilibru psihic.
Cautand astfel sa patrundem in lumea vegetala din diferitele perspective care au fost prezentate, fie ca facem aceasta cu inclinatia unui cercetator, fie ca realizam aceasta patrundere ca un simplu jos, ne vom deschide nu numai catre intelegerea naturii, ci catre intelegerea mai ampla a propriului nostru suflet, care nu este niciodata rupt de ambianta inconjuratoare, ci comunica si participa continuu pe diferite nivele la aceasta viata a Naturii. Acest tip de raportare ne va face sa intelegem mai profund faptul ca noi insine, ca fiinte umane, traim inca intr-o lume plina de mistere, dar in care toate lucrurile au un rost si o anumita semnificatie ascunsa, care poate fi revelata pentru cei intelepti si atenti.
Modul simplu de obtinere a unei esente florale
Prezentam o modalitate practica de preparare casnica a unor esente florale homeopatice, ale caror efecte se adreseaza in mod special sufletului, avand puterea sa modifice anumite impregnari de natura psihica si mentala, sa creeze o mai mare deschidere, sa permita chiar accesul la stari noi sufletesti si astfel, conform principiilor aplicate de sute de ani ale homeopatiei si fitoterapiei ezoterice, sa declanseze procese de vindecare pornind chir de la cauza primara a bolii, de la originea de natura emotionala, mentala sau legata de atitudine si mod de viata inadecvate.
- se culeg florile proaspete, alese in functie de efectele specifice pe care dorim sa le determinam asupra starii psiho-mentale;
- se pun doar florile in apa pura de izvor sau chiar in roua, intr-un vas din sticla sau portelan, intins, astfel ca florile sa nu se suprapuna si se lasa astfel timp de mai multe ore in lumina directa a soarelui;
- in final, se strecoara apa, se adauga 20% alcool pentru conservare si se pastreaza la intuneric, in sticle mici de culoare inchisa;
- se administreaza cate 20 de picaturi de 2-3 ori pe zi.
Text preluat din revista "Elixirium" si publicat in lucrarea "Principii si directii in vindecarea natuala", aparuta la editura Kamala.
Practicienii fitoterapiei si homeopatiei au intuit de o lunga perioada de timp capacitatea plantelor de a concentra in ele principii active, dar si energii cu o mare putere transformatoare nu numai in ceea ce priveste corpul - prin vindecarea unora dintre cele mai grave boli ale secolului - dar si mintea si psihicul. Daca in ceea ce priveste actiunile terapeutice ale plantelor asupra corpului s-au realizat in ultimii ani studii impresionante care au explicat intr-o anumita masura substratul biochimic al actiunii curative, in ce priveste actiunea asupra psihicului si mintii descoperirea anumitor substante si principii active nu poate explica decat partial efectele lor asupra fiintei umane. In aceasta directie, cercetatorii in domeniul terapiei cu esente florale (ramura a homeopatiei, dezvoltata in jurul anilor 1930 de catre Edward Bach), au pus la punct cateva metode inedite, dar in acelasi timp eficiente de a intelege actiunea complexa a plantelor asupra mintii si psihicului.
Florile ca vindecatori ai psihicului
Fitoterapia, homeopatia si terapiile cu esente florale se adreseaza in primul rand vindecarii "ranilor sufletesti" prin folosirea unor substante cu potenta amplificata produse din flori. Extractele din flori au calitatea unica de a se putea adresa nivelelor mental si emotional ale sufletului, si ele sunt descrise in tratatele de specialitate si selectionate in functie de aceste calitati mai subtile. Desi esentele florale au calitati ce depasesc nivelul perceptiei fizice obisnuite, putem ajunge sa cunoastem si sa apreciem aceste aspecte vindecatoare subtile antrenandu-ne simturile si capacitatile gandirii atunci cand, fiind in Natura, contemplam plantele. Prin extinderea constienta si rafinarea a ceea ce preluam cu ajutorul simturilor putem depasi bariera lumii fizice a plantelor si sa intram intr-o dimensiune superioara a vietii lor. O astfel de munca de cercetare reprezinta baza pentru intelegerea calitatilor extractelor din flori si a modului in care ele actioneaza asupra sufletului omenesc. Ascutirea perceptiilor noastre asupra plantelor creeaza o profunda receptivitate la nivelul sufletului, ceea ce conduce la o mult mai mare precizie in administrarea plantelor si o amplificare prin constientizare a efectelor lor curative.
Fiecare dintre cele 12 metode de cunoastere a plantelor descrise in continuare surprinde o dimensiune diferita a plantei, creand in final o imagine mult mai cuprinzatoare asupra remediului vegetal ales. In final, prin integrarea acestor perspective simple vom putea ajunge sa patrundem acel caracter de unicitate pe care fiecare specie de planta il are.
1. Forma si "atitudinea" plantei
Mai mult decat in orice forma de arta, in Natura putem regasi o deplina armonie a formelor si proportiilor. Neintamplator, natura a fost si inca mai este principala sursa de inspiratie atat a marilor artisti, cat si a inginerilor si specialistilor in domeniul tehnicii, mecanicii, electronicii etc. Insa, cu toate ca de-a lungul secolelor au fost realizate veritabile opere de arta sau adevarate minuni ale tehnologiei, nu putem intalni in alta parte decat in natura o relatie atat de stransa intre forma, utilitate, scop si eficienta.
Tocmai de aceea, forma plantelor si atitudinea generala pe care ele o degaja sunt expresia sintetica a caracteristicilor lor fizice, energetice, invizibile si pot sa sugereze cu o mare acuratete pentru cunoscatori caracteristicile lor terapeutice.
Exista nenumarate forme si atitudini pe care le putem recunoaste in fiecare parte a plantei, de la radacina la tulpina si frunza, si pana la floare si fruct. Putem incepe de la observatii simple ce vor deveni mai bogate pe masura ce perceptiile noastre se vor rafina. Alchimistii medievali considerau ca din punctul de vedere al formei plantelor exista trei structuri principale. Aceste forme fundamentale exprima capacitatea particulara a plantei de a se integra in legatura dintre cer si pamant; ele exprima totodata o predominanta a unui tip aparte de legatura pe care planta o faciliteaza cu energii de natura cosmica, cu energii de natura sufleteasca si cu energii de natura telurica.
a) Florile in forma de stea - Aceste forme radiaza catre in afara, cu o simetrie si o geometrie bine definite. In ansamblu, ele sunt orientate catre preluarea energiilor cosmice, superioare. In general vorbind, florile cu forma de stea ascensioneaza constiinta, confera luminozitate, armonie, luciditate si putere de sinteza, clarifica mintea. Adesea plantele cu forme stelate au capacitatea de a stimula dezvoltarea aspectelor spirituale si mentale superioare ale fiintei umane atunci cand sunt utilizate adecvat. Forma varfurilor petalelor (ascutita, rotunjita, bifurcata, ovalara) poate sa dea tot atatea nuante acestui caracter de "emitator" de energie pe care planta il are.
b) Florile in forma de cupa - Aceste forme prezinta curbe line si creeaza spatiile interioare cunoscute sub numele de calicii florale. Orientarea lor specifica este catre in sus, catre a absorbi si acumula lumina. Din punctul de vedere al actiunii asupra sufletului, ele creeaza o stare de protectie, favorizand in cazul utilizarii pe termen lung o crestere a maturitatii emotionale. Florile cu forma de cupa vindeca "ranile vechi" ale sufletului si ajuta la amplificarea capacitatii de autocunoastere. Ele evoca totodata sentimente de iubire, protectie si de hranire, dezvolta calitatile feminine ocrotitoare si materne, sustin procesele de refacere interioara.
c) Florile in forma de clopotel - Aceste forme care dau o senzatie de fragilitate si delicatete sunt mai putin expansive si sunt indreptate in jos, catre pamant. Extractele si esentele produse din aceste flori actioneaza mai ales in sensul armonizarii emotiilor primare, avand efecte cathartice, stimulante si de restabilire a echilibrului interior. Ele ajuta sufletul sa integreze aspectele vietii fizice intr-un mod constient si responsabil.
Exista multe variatii ale acestor trei arhetipuri, la fel ca si numeroase alte moduri de a observa forma si atitudinea. Aceste prime aspecte legate de "geometria secreta" a plantei constituie un punct de plecare important in analiza oricarei plante; multe din modalitatile de perceptie prezentate in continuare sunt legate in mod fundamental de ea. Efortul nostru imaginativ de a sesiza formele si atitudinile specifice ale plantelor ne permite in cele din urma sa percepem acea matrice formatoare, tiparul energetic al plantei, modul in care fortele eterice formatoare creeaza activ identitatea sa unica.
Apeland la o atentie dublata de inteligenta vom putea observa ca in timp ce contemplam cu ochii deschisi o planta va apare un moment in care vom putea “vedea” atitudinea esentiala a plantei - de exemplu modul in care pinul ascensioneaza in sus intr-o forma conica, reflectat nu numai in copac ca intreg, ci si in modul in care fiecare manunchi de ace se aranjeaza, si in forma fiecarui con de pin. Atunci cand surprindem “semnatura” unica a plantei, putem vorbi de o prima forma de cunoastere directa, putem spune ca am intrat in spatiul psihic al plantei si impartasim atunci comuniunea cu ea.
2. Orientarea in spatiu, relatiile geometrice
Un aspect important al atitudinii formatoare a unei plante este orientarea ei in spatiu. De exemplu, atitudinea verticala a florii soarelui sau a florilor de lumanarica sugereaza efectele lor de amplificare a puterii ascendente a constiintei, si de cristalizare a individualitatii. Plantele care cresc pe o axa orizontala, cum sunt cele care se intind in lungime pe pamant sau cele cataratoare (de tipul vitei de vie), contin adesea calitati vindecatoare legate de dimensiunea sociala. Astfel, plante ca vita de vie, troscotul sau volbura, pot stimula intr-o mare masura capacitatea noastra de a integra armonios relatiile cu ceilalti. Plantele taratoare care nu cresc pe verticala, ci imbratiseaza pamantul, se adreseaza calitatilor sufletesti de umilinta, abandon, capacitate de integrare in colectivul mai larg.
Un alt aspect al relatiei spatiale este structura geometrica a plantei, in special a florii. Numarul petalelor, forma lor specifica (triunghiulara, ovala, dreptunghiulara, etc.), dispunerea lor spatiala pot sa ofere informatii suplimentare valoroase. De exemplu, florile diferitelor specii de trandafir au forma unor stele cu cinci colturi, simbol al perfectiunii si armoniei manifestate in plan fizic si sufletesc, in timp ce florile de crin au forma de stele cu sase colturi, o semnatura a armoniei cosmice, a integrarii armonioase in universul exterior.
3. Familia botanica din care planta face parte
O data ce ne-am familiarizat cu perceperea semnificatiilor legate de forma si orientarea plantelor in spatiu, sistemul de clasificare botanica a plantelor poate servi ca o metoda mai precisa pentru studiul morfologiei plantelor. Aranjarea ierarhica a plantelor pe ordine, familii, genuri si specii reprezinta un sistem de clasificare foarte la indemana. Desi botanica moderna a preluat analiza genetica drept baza pentru clasificare, cu toate acestea cele mai multe plante inca sunt clasificate cu ajutorul metodei clasice care se baza in principiu - si mai ales in practica - pe forma plantei. In special partile reproducatoare ale plantei (floarea, fructul sau samanta) au fost determinante pentru clasificarea botanica, dar au fost luate in considerare si alte aspecte cum ar fi forma frunzei, filotaxis-ul (aranjamentul frunzelor pe tulpina) sau modul specific de crestere. In timp ce pentru cei mai multi dintre botanisti prezenta vibratiilor subtile eterice formatoare ale plantei poate sa para doar un mit, cei atenti si sensibili la realitatile invizibile pot castiga foarte mult prin observarea atenta si detaliata a formelor plantelor. Devine atunci datoria noastra sa imbogatim aceste perceptii senzoriale cu ajutorul imaginatiei, inspiratiei si in cele din urma cu ajutorul intuitiei.
De exemplu, in familia crinului (Liliaceae) gasim plante cu bulbi plini de apa, radacini slab dezvoltate, frunze simple liniare si flori cu forma stelata cu trei sau sase colturi. Aceste plante evoca originea vietii din uterul plin de apa si o armonie cosmica ce abia a inceput sa se incarneze in materie. Acest aspect particular este strans legat de utilizarea anumitor specii de crini in traditia populara a popoarelor europene pentru tratarea afectiunilor ginecologice feminine. Cu toate acestea, exista o atat de mare varietate intre crini. Crinul-tigru, cu o intensa culoare portocalie cu pete intunecate are o floare orientata catre in jos cu petale curbate. El denota o atitudine mult mai activa si mai telurica decat, de exemplu specia de crin Mariposa, cu florile de culoare alb-crem in forma de cupa care par ca plutesc deasupra pamantului la fel ca si fluturele de la care ii provine numele.
In afara de apartenenta la o familie botanica, putem de asemenea sa examinam speciile cele mai apropiate ale unui gen anume, in special atunci cand acestea sunt utilizate pentru obtinerea de esente florale. De exemplu laleaua stelata, laleaua stelata galbena, si crinul alb (Mariposa) sunt toate specii din genul Calochortus si toate sunt legate de aspecte ale receptivitatii si sensibilitatii sufletului. Diferitele extracte din genul Mimulus ("Floarea maimutei" - plante care in tara noastra sunt utilizate mai ales in scop decorativ) exprima toate diferite nuante si variatiuni pe tema fortelor vitale primare si a luptei sufletului cu frica si reprimarea ei, ajutand la invingerea acestor obstacole interioare.
4. Orientarea in timp: ciclul zilei si al anotimpurilor
Ca tot ceea ce este viu in acest Univers, plantele nu sunt fiinte statice, desi am fi tentati sa le privim astfel; ele trebuie observate si de-a lungul ciclurilor temporale pentru ca natura lor individuala sa poata fi revelata pe deplin. Putem sa ne intrebam de ce speciile de Ipomoea (planta decorativa) se deschid dimineata devreme si se inchid pe masura ce ziua incepe, in timp ce macul californian este inchis si curbat dimineata si isi etaleaza gloria pe masura ce soarele se intensifica in cursul zilei. De ce primula de seara raspunde in principal la lumina lunii, la fel ca si regina noptii care isi emite mirosul mai puternic in timpul noptii? In afara de ritmul zilnic, putem de asemenea sa analizam ritmul anotimpurilor anului. Tine de natura papadiei sa infloreasca primavara devreme, in timp ce crizantema asteapta pana la sfarsitul verii sau inceputul toamnei sa isi arate floarea. Ce ne arata acest lucru ca reflexie, cand aceste plante sunt folosite in procesul vindecarii trupului sau a sufletului uman?
In plus, exista insusi ciclul vietii plantei. Plantele anuale traiesc numai in perioada din an care este favorabila cresterii lor si apoi forta lor vitala aparent dispare, se contrage in seminte, pana cand conditiile favorabile apar din nou. Plantele perene se pot odihni in timpul unei parti a anului, dar structura lor de baza rezista de la un an la altul. Unele, cum ar fi copacii cu lemn rosu sau maslinul, pot trai vreme de secole ceea ce exprima mult cu privire la calitatile lor de tarie si rezistenta, pe care prin utilizare adecvata le vom putea transfera si in fiinta noastra. Putem sa luam in considerare, de asemenea, si copacii care isi pastreaza frunzele tot timpul anului (cum sunt majoritatea specii de rasinoase sau speciile de cimisir, "gard viu" etc.), supusi mai putin schimbarilor de anotimp decat ceilalti arbori. Ce mesaj transmite pinul intunecat si sobru, cu mantia sa mereu verde si forma sa de turn in peisajul de iarna, in opozitie cu salcia care inmugureste primavara, cu matisorii si ramurile sale suple? Cautand sa ne raspundem la aceste intrebari vom intelege mai mult din legatura stransa intre proprietatile curative pe care plantele le poseda si felul aparte in care ele concentreaza diferitele energii din ambianta inconjuratoare
5. Relatia cu mediul
Locul in care o planta alege sa creasca arata multe aspecte privind calitatile sale. Plantele salbatice vor prospera acolo unde gasesc conditii care sa sustina si sa raspunda naturii lor specifice. Gasim pelinul sau diferite specii de ciulini cu valente medicinale in zone mai aride, expuse temperaturilor ridicate. Ele poseda totodata proprietati depurative si purificatoare remarcabile. Un alt exemplu este cel al ienuparului si rododendronului din asprele regiuni ale pasunilor alpine, deasupra liniei copacilor. Ele concentreaza proprietati aparte pentru dobandirea fortei interioare si a rezistentei sufletesti.
Cand lucram cu plante de gradina este important sa luam in considerare originea si legatura stransa a acestor plante cu pamantul. De exemplu, cunoscand ca levantica si rozmarinul din gradina proprie infloresc in verile mediteraneene calde si uscate, putem sa ne explicam afinitatea lor pentru lumina si caldura si totodata capacitatea lor de a concentra o mare cantitate de uleiuri volatile puternice, penetrante, adevarate concentrate ale energiei solare, modulate in mod caracteristic.
6. Relatia cu cele cinci elemente din traditiile antice
Plantele nu traiesc doar in dimensiunea fizica, ci isi extind sfera de existenta in planul fortelor eterice si astrale. Elementele primordiale, asa cum au fost descrise de catre greci nu au aproape deloc de a face cu elementele de baza ale tabelului periodic modern al elementelor. Ele reprezinta mai degraba anumite calitati arhetipale ale substantelor. Elementul pamant este insasi expresia soliditatii, apa este legata de ideea de fluiditate, focul reprezinta esenta proceselor de transformare, iar aerul este prin natura lui corelat cu expansivitatea. Cel de-al cincilea element, eterul, considerat invizibil, poate fi sesizat totusi sub forma calitatii sale de imobil, sub forma efectului sau de structurare si de creare a spatiilor aparent goale care dau totusi consistenta si frumusete plantei, iar in planul perceptiilor gustative el este strans legat de gustul astringent persistent la multe dintre plante.
Aceste elemente sau energii de baza care sunt mentionate mai mereu in traditiile ezoterice pot sa se manifeste in mod caracteristic in plante, determinand in mod precis anumite efecte terapeutice particulare. Frecvent, doua elemente sunt predominante intr-o planta, exprimand o polaritate, in timp ce celelalte doua elemente sunt mai putin aparente. De exemplu, morcovul salbatic indica o atitudine puternic telurica prin radacina sa principala si o calitate aeriana prin frunzele si florile sale fin divizate. Sub forma de extract floral, el armonizeaza energiile sexuale si psihice.
Plantele de aloe au, prin contrast, o legatura puternica atat cu anumite forme de energie a focului, evidentiata prin mediul cald si uscat pe care plantele il prefera, cat si cu apa, concentrata in gelul umed si suculent al frunzelor sale. Aceste frunze sunt un remediu binecunoscut pentru calmarea arsurilor, iar extractul floral este reintineritor, elimina starile de epuizare si consumare datorate exceselor colerice si reface functia ficatului - organ care prin functia sa de transformare concentreaza o mare cantitate de energie a focului. Traista ciobanului, planta cu un puternic efect astringent, permite, prin folosirea extractului floral, sa se dobandeasca o mai buna capacitate de interiorizare si concentrare, de focalizare asupra unor idealuri elevate - caracteristici specifice elementului eter care se afla prezent intr-o proportie ceva mai mare in aceasta planta.
7. Relatia cu celelalte regnuri ale naturii
Regnul vegetal coexista cu celelalte trei regnuri naturale: mineral, animal si uman. Calitatea relatiei unei specii de plante cu unul sau mai multe regnuri reprezinta o expresie importanta a caracterului interior. De exemplu, planta Glassy Hyacinth are o relatie speciala cu regnul mineral prin faptul ca traieste numai pe solul subtire care acopera roca intunecata, vulcanica. Esenta ei are mult de a face cu transformarea si preschimbarea sufletului.
Multe plante au o relatie speciala cu regnul animal prin polenizare de catre insecte sau de catre pasari. De exemplu, este renumita una dintre plantele de origine americana, Milkweed, care este polenizata de catre fluturele monarh cu care are o relatie stransa, simbiotica. Fluturele, prin contactul sau cu alcaloizii din seva Milkweed-ului devine toxic pentru pradatorii sai. Esenta florala de Milkweed ajuta sufletul sa se iasa dintr-o stare de pasivitate si adormire (ca un cocon) si sa se ridice cu propriile sale aripi. O alta planta, de aceasta data autohtona - Roua cerului - este una dintre putinele specii din tara noastra ce are caracter insectivor. Din aceasta planta insectivora se extrage o esenta florala care favorizeaza "digestia" starilor psihice negative, si care in acelasi timp favorizeaza procesele digestive chiar la nivel fiziologic.
Fiintele umane au un impact asupra intregului regn vegetal, omul selectionand plante pentru nevoile sale de-a lungul intregii istorii umane. Anumite plante au prosperat intr-o relatie stransa de co-creativitate cu regnul uman si acest lucru trebuie luat in considerare pentru a le putea intelege proprietatile. De exemplu, porumbul s-a dezvoltat timp de milenii ca planta sacra a bastinasilor din America. Originile sale in salbaticie, ca planta micuta asemanatoare cu iarba in Mexic, aproape ca se pierd in antichitate. Planta fertila, robusta, pe care o cunoastem astazi radiaza putere vindecatoare inradacinata adanc in cultura bastinasilor americani, capacitatea sufletului uman de a se simti hranit si legat de Pamantul sacru. Din acest motiv putem folosi esenta din floarea de porumb pentru acele suflete moderne care sunt adesea dezorientate de viata urbana si tehnologica, nemaiputand simti o asemenea comuniune a sufletului cu pamantul.
8. Culoarea
Care este limbajul culorilor la o planta? Cea mai evidenta etalare are loc in perioada de inflorire, cand fortele cosmice astrale ating o faza de exaltare in planta. Cu toate acestea, multe plante etaleaza caracteristici coloristice neobisnuite, cum ar fi napraznicul cu culoarea sa rosiatica ce patrunde direct in radacina, tulpina si frunza, sau scanteiuta cu florile sale rosii-portocalii inflacarate, care pot sa iti atraga privirea chiar de la o mare distanta. Variatii subtile de culori au loc in scoarta si tulpina plantei, iar mantia verde aparent universala a lumii plantelor prezinta expresii diverse, de la verdele moale, argintiu al pelinului sau cozii racului la subtilul gri-verzui al maslinului, verdele in penumbra al coniferelor sau verdele stralucitor ca smaraldul al plantelor anuale de vara.
Limbajul culorilor ne poate dezvalui aspecte esentiale legate de efectele psihice ale unei plante. In aceasta directie, cunoasterea semnificatiilor si a efectelor psiho-fiziologice ale culorilor (dezvaluite de cromoterapie) ne poate conduce la o intelegere mult mai buna a efectelor vindecatoare ale acesteia. Nu este deloc intamplator, spre exemplu, faptul ca multe dintre plantele cu flori galbene cum ar fi mustarul si sunatoarea se adreseaza unei stari depresive a constiintei! Prin natura lui, galbenul poseda o energie expansiva, luminoasa, limpezitoare, care reprezinta insasi capacitatea de a razbi prin intuneric. Pe de alta parte, nu pot trece neobservate nici calitatile vitalizante, energizante si tonice al florilor portocalii cum ar fi cele de galbenelele, arnica sau iarba mare, caracterul revigorant al florilor roz-rosii ale napraznicului sau ale trifoiului rosu.
9. Alte perceptii senzoriale: aroma, textura, gustul
Toate experientele senzoriale pot reprezenta modalitati importante de cunoastere a unei plante. Trei dintre ele au insa o importanta deosebita: aroma, textura si gustul. Care este impresia pe care sufletul o primeste de la crinii cu aromele lor parca din alte lumi, atat de dulci si in acelasi timp coplesitoare? Cum contrasteaza acestea cu aromele picante, inflacarate ale plantelor din familia mentei, cum ar fi Levantica sau Rozmarinul? Dar cu aromele delicate, eterate, ale trandafirului salbatic sau ale florilor de cires? Putem sa ne dam seama ce se petrece in sufletele noastre atunci cand experimentam aceste arome diferite, cum unele ne conduc in afara noastra in timp ce altele ne aduc si mai inauntru? De ce se intampla asa? Si ce este cu plantele care nu prezinta o aroma sau prezinta prea putin?
Textura plantelor este de asemenea o caracteristica importanta. Ganditi-va la ciulini sau la majoritatea plantelor din familia trandafirului cu ghimpi care inteapa pielea, in opozitie cu netezimea matasoasa a crinului alb care invita sa fie atins. Textura aspra, paroasa a limbii mielului, sau a plantelor de iarba-sarpelui, tulpina rigida a cozii soricelului, tulpina fina a sanzienelor, structura spongioasa a lotusului, seva debordanta a florilor de captalan, toate ne spun cate ceva despre calitatile lor esentiale.
Atat timp cat nu este periculos sa facem acest lucru, multe plante pot fi gustate aducandu-ne in acest fel noi revelatii privind calitatile lor. Pentru aceasta, chiar in ocaziile in care fiind in natura culegem plante medicinale, nu trebuie sa ezitam sa gustam o mica frunza sau floare (nu mai mult de o jumatate de gram), ceea ce ne va aduce un plus de constientizare a proprietatilor sale misterioase si ne poate deschide noi perspective in ceea ce priveste metodele de utilizare a plantei. Gustul picant al florii de papucul-doamnei ne surprinde, in contrast cu frunzele sale rotunde si umede, si a aparentei sale reci; gustul dulce al florilor de salcam, senzatia de sarat pe care o lasa florile de galbenele sau senzatia simultana de cald si rece la nivelul limbii pe care o genereaza frunzele de menta sunt tot atatea informatii. Cand traim cu aceste senzatii in sufletul nostru putem sa dobandim noi perceptii foarte variate si extinse despre calitatile inerente in plante. In vechime, despre unul dintre cei mai controversati promotori ai chimiei si fitoterapiei - medicul si alchimistul Paracelsus, se spunea ca poate sa determine cu precizie proprietatile unei plante doar gustand-o. Aceasta calitate este prezenta in forma potentiala in fiecare dintre noi si poate fi trezita prin antrenament si atentie.
10. Substante si procese chimice
Stiinta contemporana este priceputa in analizarea compozitiei chimice a substantelor, inclusiv a plantelor. Ceea ce este trecut cu vederea, totusi, este faptul ca aceste substante sunt de asemenea reprezentantii unor procese si calitati energetice. (Vezi Cursul de agricultura al lui Rudolf Steiner pentru o discutie mai aprofundata despre substantele si procesele chimice.) De exemplu, silicatul (SiO2) indica un proces de lumina si claritate, ca in cristalul de cuart. Il putem vedea in acele fine ale limbii mielului sau in acele pinului si ale altor conifere. O prezenta importanta a silicatilor indica o relatie speciala cu lumina, si plantele ca limba mielului si pinul ajuta sufletul sa controleze anumite stari de depresie si greutate.
Familia plantelor leguminoase incluzand soia, mazarea dulce si trifoiul rosu, capteaza componenta cosmica a azotului astfel incat poate fertiliza pamantul. In acest proces chimic si alchimic, observam cum un aspect “egoist” este adus in relatie cu pamantul si aceasta calitate ne ofera informatii despre cum aceste esente de plante sunt utilizate ca vindecatori pentru acele suflete carora le lipseste puterea de integrare in planul social.
Alcaloizii puternici indica o penetrare a elementului astral in planta, care poate fi toxica pentru corpul fizic, dar stimulatoare pentru corpul astral. De exemplu, esentele plantelor din familia piciorului cocosului (piciorul cocosului, gluga calugarului etc.) trezesc fortele psihice ale sufletului.
Potasiul confera tarie structurii plantelor, mai ales tulpinilor. Vedem aceasta calitate in flori atat de diferite cum ar fi coada soricelului si Echinacea. Integritatea lor structurala este o cheie ce explica abilitatea esentelor florale preparate din aceste plante de a conferi tarie, verticalitate si valoare sufletului.
11. Utilizari medicinale si fitoterapeutice
La fel cum constituentii fizici ai plantelor sunt indicatori ai fortelor cosmice si proceselor care actioneaza prin ei, putem de asemenea invata din proprietatile vindecatoare fizice ale plantelor ceva din efectele lor mai subtile la nivelul sufletului. Putem spune ca proprietatile vindecatoare la nivelul sufletului ale esentelor florale reprezinta o “octava superioara” a proprietatilor vindecatoare medicinale si fitoterapeutice apartinand plantei.
De exemplu, mararul este utilizat ca o planta culinara si ca un tratament pentru flatulenta, o afectiune care apare atunci cand nu asimilam hrana fizica. Esenta din floare de marar se adreseaza suprastimularii psihicului si incapacitatii de a asimila impresiile senzoriale care ar trebui sa reprezinte hrana sufletului nostru.
Scoarta de salcie este o sursa de acid salicilic, precursorul natural al aspirinei si un binecunoscut remediu pentru durerile artritice si articulatiile rigide. Esenta de flori de salcie a doctorului Bach este pentru acei oameni a caror rigiditate sufleteasca este exprimata prin resentimente, amaraciune si alte tendinte de rigidizare. Aceasta esenta aduce mai multa flexibilitate la nivelul sufletului si capacitatea de a ierta si elibera.
12. Folclor, mitologie, intelepciune populara, calitati spirituale si rituale
In epocile timpurii ale istoriei umane, am experimentat o relatie mai intima cu lumea naturala si relatia noastra cu plantele era bazata pe un raport sufletesc instinctiv. Reminiscentele acestei intelepciuni inconstiente privind plantele supravietuieste in folclor, mitologie, ritualuri si invataturi spirituale despre plante. Pe masura ce ne straduim sa aducem o intelegere mai constienta a relatiei dintre om si plante, aceste invataturi ne pot aduce multe informatii valoroase si inspiratie.
De exemplu coada soricelului (Achillea millefolium) a fost numita dupa luptatorul grec Achille. Era cunoscuta si sub numele de “planta cavalerului” si era purtata in batalii, nu numai pentru capacitatea sa de a opri sangerarile, ci si pentru protectie spirituala. Acest lucru prefigureaza utilizarea esentei de coada soricelului pentru aceia care sunt hipersensibili si vulnerabili, si au nevoie de protectie psihica si centrare asupra sufletului.
Irisul (stanjenelul) este numit dupa zeita greaca a curcubeului, podul dintre Cer si Pamant, intalnirea luminii si intunericului. In aceasta ipostaza, ea este inspiratoarea regatului sufletesc, si irisul devine emblema nobletii, reprezentarea Cerului pe Pamant. Folosim esenta de iris pentru a trezi creativitatea la nivelul sufletului si pentru a ne deschide fata de muza noastra, vocea inspiratiei celeste.
Sunatoarea este asociata cu sarbatoarea Sf. Ion celebrata in timpul solstitiului de vara. Manunchiuri de planta erau culese in mod traditional si asezate in forma de cruce deasupra usii de la intrarea in casa pentru protectie spirituala. Numele botanic de Hypericum provine din limba greaca si inseamna “deasupra unui spirit” evocand astfel calitatea de protectie. Cuvintele rostite de Sfantul Ioan “trebuie ca eu sa descresc pentru ca El sa creasca” se refera la capacitatea sufletului de a digera lumina exterioara si de a o aduce inauntru in adancimile sufletului, la fel cum lumina insasi descreste dupa solstitiul de vara pana la sarbatoarea de Craciun a nasterii lui Christos. Astfel, esenta florala de sunatoare ofera protectie pentru aceia care sunt incapabili sa primeasca si sa asimileze lumina cosmica intr-o maniera corecta, suferind de depresie si alte forme de dezechilibru psihic.
Cautand astfel sa patrundem in lumea vegetala din diferitele perspective care au fost prezentate, fie ca facem aceasta cu inclinatia unui cercetator, fie ca realizam aceasta patrundere ca un simplu jos, ne vom deschide nu numai catre intelegerea naturii, ci catre intelegerea mai ampla a propriului nostru suflet, care nu este niciodata rupt de ambianta inconjuratoare, ci comunica si participa continuu pe diferite nivele la aceasta viata a Naturii. Acest tip de raportare ne va face sa intelegem mai profund faptul ca noi insine, ca fiinte umane, traim inca intr-o lume plina de mistere, dar in care toate lucrurile au un rost si o anumita semnificatie ascunsa, care poate fi revelata pentru cei intelepti si atenti.
Modul simplu de obtinere a unei esente florale
Prezentam o modalitate practica de preparare casnica a unor esente florale homeopatice, ale caror efecte se adreseaza in mod special sufletului, avand puterea sa modifice anumite impregnari de natura psihica si mentala, sa creeze o mai mare deschidere, sa permita chiar accesul la stari noi sufletesti si astfel, conform principiilor aplicate de sute de ani ale homeopatiei si fitoterapiei ezoterice, sa declanseze procese de vindecare pornind chir de la cauza primara a bolii, de la originea de natura emotionala, mentala sau legata de atitudine si mod de viata inadecvate.
- se culeg florile proaspete, alese in functie de efectele specifice pe care dorim sa le determinam asupra starii psiho-mentale;
- se pun doar florile in apa pura de izvor sau chiar in roua, intr-un vas din sticla sau portelan, intins, astfel ca florile sa nu se suprapuna si se lasa astfel timp de mai multe ore in lumina directa a soarelui;
- in final, se strecoara apa, se adauga 20% alcool pentru conservare si se pastreaza la intuneric, in sticle mici de culoare inchisa;
- se administreaza cate 20 de picaturi de 2-3 ori pe zi.
Text preluat din revista "Elixirium" si publicat in lucrarea "Principii si directii in vindecarea natuala", aparuta la editura Kamala.