Medicina tibetana - Energia celor cinci mahabhute (2)
Ayurveda
Sistemul canalelor - importanta vitala pentru organism. In ceea ce priveste anatomia sau stiinta despre constructia organismului in medicina tibetana, exista un material corespunzator si in anatomia europeana, chiar daca este grupat altfel. Sa cautam in tratatele de medicina tibetana date care sa coincida cu cele din tratatele europene este un lucru fara sens.
A doua dintre temele analizate in capitolul despre anatomie al Tantrei explicative prezinta un interes deosebit. Aceasta se numeste Stiinta despre anatomia canalelor. Caracterizind sistemul canalelor din corpul uman si subliniind insemnatatea acestora pentru activitatea vitala a organismului, comentatorul Celor patru Tantre Saicijei-Cijamto (secolul al XVIII-lea) scrie: Corpul uman nu este o masa omogena, functioneaza ca un oarecare intreg, fiind patruns din loc in loc de niste canale, al caror numar nu poate fi determinat.
Canalele dispar o data cu moartea. Dintre toate tipurile de canale, o valoare deosebita are asa-numitul canal organizat. Ele constituie baza activitatii vitale a intregului organism. Aceste canale la embrion sunt concentrate in mijlocul buricului si au o influenta hotaritoare asupra dezvoltarii embrionului si asupra functionarii organismului in formare. Astfel, dupa cum observa Saicijei-Cijamto, in corpul unei persoane moarte aceste canale nu apar, o data cu moartea ele dispar impreuna cu constiinta. Aceste canale de baza pot fi comparate cu liniile dintre polii unui magnet – ele sunt reale si asa cum vorbim despre mecanisme greoaie (in formarea corpului) trebuie sa vorbim si despre mecanisme subtile, ca despre doua laturi ale unui intreg.
Specialistii unui institut parizian au obtinut cu ajutorul unei camere foto electronice marturii stiintifice ale existentei in organism a unor puncte si linii pe care le folosesc cei care se ocupa cu acupunctura.
Partea stinga a corpului – canalul Lalana.Primul dintre aceste canale – Lalana – trece prin partea stinga a corpului, formeaza creierul uman, actioneaza asupra mihnirii si asupra mucozitatii. In acest context, mihnirea inseamna un exercitiu de orientare in lume supus insa actualizarii. Cu ajutorul energiei Lalana (mahabhuta apei) se formeaza creierul, iar creierul depaseste propria mihnire (lipsa de orientare) datorita energiei mucozitatii (pamant + apa) excitata de catre Lalana. Astfel, Lalana asigura in mod energetic capacitatea noastra de a gindi rational.
Partea dreapta a corpului – canalul Rasana.Cel de-al doilea canal – Rasana – trece prin partea dreapta a corpului, formeaza sistemul aortei – vena sexuala inferioara, actioneaza asupra miniei si fierii. In acest context, minia inseamna un exercitiu de maturizare a existentei individuale, exercitiu supus actualizarii, inseamna energia mahabhutei focului. Prin energia Rasana se asigura relatia emotionala cu lumea, apararea eului omului de tot ceea ce inseamna ne-eu. Si in acelasi timp, aceasta energie sub forma sistemului fierii este responsabila pentru fortele vitale ale organismului, pentru activitatea lui exterioara pusa in legatura cu lumea exterioara si, in consecinta, pentru depasirea stadiului de minie.
Centrul corpului – canalul Avadhuti.Cel de-al treilea canal – Avadhuti – trece prin centrul corpului, este conducatorul vintului-intelepciune. In partea inferioara a corpului el formeaza organele sexuale si actioneaza asupra pasiunii si a vintului. In acest context, pasiunea inseamna un exercitiu supus actualizarii de largire si imbogatire a duratei existentei individuale. Atunci cind, ca rezultat al practicii yoga, energia Lalana transforma mihnirea (intunecarea) initiala in claritate, energia Rasana transforma emotia miniei intr-o sabie care reteaza ratacirile mintii, altfel spus in intuitie. Iar atunci cind aceste energii se unesc in canalul central Avadhuti, vintul prin forta proprietatii sale de mobilitate uneste mintea si intuitia si transforma pasiunea in intelepciune.
Atunci cind echilibrul in activitatea acestor canale este tulburat este provocata boala. Astfel, cauza tuturor bolilor mucozitatii sunt faptele irationale si zgircenia. Aceste stari emotionale dezechilibreaza sistemul mucozitatii. Cauza tuturor bolilor fierii sunt faptele facute la minie si gindurile rele despre ceilalti. Cauza tuturor bolilor vintului sunt faptele provocate de pasiunea pentru inavutire, pentru lascivitate si invidia. Altfel spus, aceste emotii pot deveni cauzele unor afectiuni daca ele sunt insotite de conditiile unui mod de viata si de alimentatie irational. Daca insa omul nu este sclavul pasiunilor proprii si le poate controla, daca el incearca sa-si stabileasca un regim de viata si alimentar corect, rezultatele nu vor mai fi nicidecum bolile.
Chakrele sau sistemul de cinci noduri. Prin activitatea acestor trei canale se formeaza tot sistemul de canale al corpului. O insemnatate deosebita pentru corpul si mintea omului au ramificatiile acestor canale, care alcatuiesc sistemul cu cinci noduri al Avadhuti. Aceste noduri se numesc chakre. De aceste chakre sunt atrase toate cele cinci vinturi de baza ale organismului: de ele sunt asigurate cele cinci importante subsisteme functionale ale organismului. Daca luam in consideratie ca toate dereglarile mucozitatii si ale fierii sunt insotite de vint, nemaivorbind despre tulburarile vintului, atunci se poate spune ca principala cauza a tuturor bolilor este vintul. De aceea, starii canalelor vintului si chakrelor formate de ele li se acorda o deosebita atentie.
Trebuie sa amintim de asemenea ca cuvantul tibetan rta inseamna nu numai canal, ci si pulsatie. Caracterului pulsatiei diverselor canale din corpul uman i se acorda de asemenea o mare atentie, luind in seama si conditiile care tin de timpul zilei, de luna, de an, de un ciclu de ani.
Formarea tesuturilor din corp. Este interesant ca in prima parte a Celor patru Tantra, in Tantra fundamentala, scrisa pentru persoane alese, nu se scrie in general despre inima, plamini si alte organe interne. In aceasta Tantra o deosebita atentie se acorda organizarii tesuturilor corpului in sapte niveluri. Aceste niveluri se numesc cele care alcatuiesc corpul – in sens propriu ceea ce este luat, percepute de organism din mediul inconjurator. In traducerile mongole acest cuvint este redat prin tamir, care inseamna energie.
In aceasta abordare, organele interne sunt reprezentate ca niste legaturi functionale oarecare, care se formeaza din aceleasi tesuturi. Despre starea organelor putem vorbi luind in consideratie starea tesuturilor corpului, pe aceasta se bazeaza si diagnosticul pus cu ajutorul pulsului sau al urinei.
Tratarea organelor interne inseamna in mod obligatoriu tratarea tuturor tesuturilor de care este legat organul respectiv si care il hranesc pe acesta.
In cel fel se formeaza tesuturile corpului? La inceput, mincarea si bauturile prin forta vintului care sustine viata trec prin esofag in stomac, unde se descompun partial si se inmoaie. Dupa aceea, cu ajutorul vintului asemanator focului se mareste fierea, care stapineste esenta focului. Prin aceasta energie a focului se topeste ceea ce contine stomacul. In procesul de digerare participa de asemenea trei tipuri de mucozitate. Ca urmare a acestui fapt, tot ceea ce s-a mincat si s-a baut alcatuieste sucul digestiv si resturile. Sucul alimentar ajunge prin canalele sale pina la stomac si se supune actiunii vintului, fierii si mucozitatii, care functioneaza in ficat. Aici, sucul la rindul lui se divide in suc si resturi. Sucurile care se formeaza astfel duc la aparitia singelui, sucurile din singe formeaza muschii, sucurile din muschi formeaza grasimea, din sucurile grasimii se formeaza oasele, din sucurile oaselor se formeaza maduva, din sucurile maduvei se formeaza sperma, sub forma unei substante de culoare alba la barbati si de culoare rosie la femei. Resturile alimentare formeaza singele si urina, resturile din singe formeaza fierea organelor sexuale, resturile din muschi formeaza impuritatile care ies prin noua orificii: ochi, urechi s.a. Resturile de grasime dau nastere grasimii si transpiratiei care sunt eliminate prin porii pielii; resturile de oase formeaza dintii, unghiile, parul de pe corp. Resturile de maduva formeaza pielea, o parte din continutul intestinului, secretiile oculare. Din resturile de sperma ale femeii si barbatului se formeaza embrionul in uter, sucul din aceasta sperma se transforma in sperma fina care ii da corpului un aspect sanatos.
Caldura focului insuficienta provoaca indigestia.Trebuie sa subliniem aici ca ceea ce am descris anterior este schema principiala de formare a tesuturilor. In acest proces un rol determinant joaca caldura focului din corp. Aceasta inseamna nu numai caldura focului din stomac sau fierea care contribuie la digestie. Caldura focului inseamna toate tipurile de energie care asigura procesul schimbului de substante la toate cele sapte niveluri de organizare ale tesuturilor. Daca in corp caldura focului este insuficienta, apare boala care se numeste indigestie. In acest context, indigestie nu inseamna neaparat o boala a stomacului, aceasta poate fi de asemenea incapacitatea de a asimila substantele hranitoare la oricare dintre nivelurile de trecere a sucurilor si resturilor dintr-un tesut in altul. Aceasta poate fi o boala a singelui, o boala a muschilor etc. Substantele pe care organismul nu este capabil sa le digere sunt asemanatoare prin proprietatile lor cu otrava. In cazul acestei boli, cele mai obisnuite semne sunt gustul acru in gura, dureri de stomac, intoxicarea cu feluri obisnuite de mincare, pierderea poftei de mincare, tulburari intestinale, rigiieli foarte dese, varsaturi si diaree, balonare, dureri de spate, intreruperea vintului care va curata din interior si, ca o consecinta directa a gazelor din intestin, dureri intercostale si in zona inimii, cresterea mucozitatii care egaleaza focul.
Daca se adauga la indigestie tulburarile vintului pot aparea ameteli. Daca adaugam tulburarile fierii vor aparea senzatia de caldura in organele interne, diareea cu singe, varsaturile. Daca se adauga tulburarile mucozitatii va aparea secretia in cantitati foarte mici de saliva. Medicamentele se recomanda luind in consideratie dominarea in patologie a unuia sau altuia dintre vinovati – vintul, fierea sau mucozitatea. Trebuie sa mai amintim inca un moment: vraciul tibetan trebuie sa studieze sub indrumarea Invatatorului 15-20 de ani. Numai dupa aceasta el poate sa trateze independent bolnavii.
Urina si transpiratia neeliminate pot afecta sanatatea.In afara de cele sapte tesuturi ale corpului pot afecta sanatatea si urina, si transpiratia, cele care se supun secretiei, dar inca nu au fost eliminate din organism. Acestea participa de asemenea la formarea tesuturilor din corp. Viata corpului alcatuit din zece parti vatamate este asigurata de potentialul energetic si este sustinuta de cele 15 functii ale organelor afectate. Este vorba in acest context despre cinci tipuri de vint: cel care sustine viata, cel care te ridica, cel care cuprinde tot, cel asemanator focului, cel care purifica din interior – acestea sunt cele cinci prana din Hatha Yoga: prana, idana, viana, samana, apana; cinci tipuri de fiere: cea care digera, cea care se transforma in sperma fina, cea care se intrupeaza, cea care asigura vederea, cea care lumineaza; cinci tipuri de mucozitate: cea care sustine, cea care descompune, cea care realizeaza cunoasterea, cea care satisface, cea care uneste. Toate acestea indeplinesc numai functiile proprii lor, circula prin propriile canale, prin organe si tesuturi ale corpului, prin organele de simt, au propriile caracteristici cantitative si calitative.
Sursa: scritube.com
A doua dintre temele analizate in capitolul despre anatomie al Tantrei explicative prezinta un interes deosebit. Aceasta se numeste Stiinta despre anatomia canalelor. Caracterizind sistemul canalelor din corpul uman si subliniind insemnatatea acestora pentru activitatea vitala a organismului, comentatorul Celor patru Tantre Saicijei-Cijamto (secolul al XVIII-lea) scrie: Corpul uman nu este o masa omogena, functioneaza ca un oarecare intreg, fiind patruns din loc in loc de niste canale, al caror numar nu poate fi determinat.
Canalele dispar o data cu moartea. Dintre toate tipurile de canale, o valoare deosebita are asa-numitul canal organizat. Ele constituie baza activitatii vitale a intregului organism. Aceste canale la embrion sunt concentrate in mijlocul buricului si au o influenta hotaritoare asupra dezvoltarii embrionului si asupra functionarii organismului in formare. Astfel, dupa cum observa Saicijei-Cijamto, in corpul unei persoane moarte aceste canale nu apar, o data cu moartea ele dispar impreuna cu constiinta. Aceste canale de baza pot fi comparate cu liniile dintre polii unui magnet – ele sunt reale si asa cum vorbim despre mecanisme greoaie (in formarea corpului) trebuie sa vorbim si despre mecanisme subtile, ca despre doua laturi ale unui intreg.
Specialistii unui institut parizian au obtinut cu ajutorul unei camere foto electronice marturii stiintifice ale existentei in organism a unor puncte si linii pe care le folosesc cei care se ocupa cu acupunctura.
Partea stinga a corpului – canalul Lalana.Primul dintre aceste canale – Lalana – trece prin partea stinga a corpului, formeaza creierul uman, actioneaza asupra mihnirii si asupra mucozitatii. In acest context, mihnirea inseamna un exercitiu de orientare in lume supus insa actualizarii. Cu ajutorul energiei Lalana (mahabhuta apei) se formeaza creierul, iar creierul depaseste propria mihnire (lipsa de orientare) datorita energiei mucozitatii (pamant + apa) excitata de catre Lalana. Astfel, Lalana asigura in mod energetic capacitatea noastra de a gindi rational.
Partea dreapta a corpului – canalul Rasana.Cel de-al doilea canal – Rasana – trece prin partea dreapta a corpului, formeaza sistemul aortei – vena sexuala inferioara, actioneaza asupra miniei si fierii. In acest context, minia inseamna un exercitiu de maturizare a existentei individuale, exercitiu supus actualizarii, inseamna energia mahabhutei focului. Prin energia Rasana se asigura relatia emotionala cu lumea, apararea eului omului de tot ceea ce inseamna ne-eu. Si in acelasi timp, aceasta energie sub forma sistemului fierii este responsabila pentru fortele vitale ale organismului, pentru activitatea lui exterioara pusa in legatura cu lumea exterioara si, in consecinta, pentru depasirea stadiului de minie.
Centrul corpului – canalul Avadhuti.Cel de-al treilea canal – Avadhuti – trece prin centrul corpului, este conducatorul vintului-intelepciune. In partea inferioara a corpului el formeaza organele sexuale si actioneaza asupra pasiunii si a vintului. In acest context, pasiunea inseamna un exercitiu supus actualizarii de largire si imbogatire a duratei existentei individuale. Atunci cind, ca rezultat al practicii yoga, energia Lalana transforma mihnirea (intunecarea) initiala in claritate, energia Rasana transforma emotia miniei intr-o sabie care reteaza ratacirile mintii, altfel spus in intuitie. Iar atunci cind aceste energii se unesc in canalul central Avadhuti, vintul prin forta proprietatii sale de mobilitate uneste mintea si intuitia si transforma pasiunea in intelepciune.
Atunci cind echilibrul in activitatea acestor canale este tulburat este provocata boala. Astfel, cauza tuturor bolilor mucozitatii sunt faptele irationale si zgircenia. Aceste stari emotionale dezechilibreaza sistemul mucozitatii. Cauza tuturor bolilor fierii sunt faptele facute la minie si gindurile rele despre ceilalti. Cauza tuturor bolilor vintului sunt faptele provocate de pasiunea pentru inavutire, pentru lascivitate si invidia. Altfel spus, aceste emotii pot deveni cauzele unor afectiuni daca ele sunt insotite de conditiile unui mod de viata si de alimentatie irational. Daca insa omul nu este sclavul pasiunilor proprii si le poate controla, daca el incearca sa-si stabileasca un regim de viata si alimentar corect, rezultatele nu vor mai fi nicidecum bolile.
Chakrele sau sistemul de cinci noduri. Prin activitatea acestor trei canale se formeaza tot sistemul de canale al corpului. O insemnatate deosebita pentru corpul si mintea omului au ramificatiile acestor canale, care alcatuiesc sistemul cu cinci noduri al Avadhuti. Aceste noduri se numesc chakre. De aceste chakre sunt atrase toate cele cinci vinturi de baza ale organismului: de ele sunt asigurate cele cinci importante subsisteme functionale ale organismului. Daca luam in consideratie ca toate dereglarile mucozitatii si ale fierii sunt insotite de vint, nemaivorbind despre tulburarile vintului, atunci se poate spune ca principala cauza a tuturor bolilor este vintul. De aceea, starii canalelor vintului si chakrelor formate de ele li se acorda o deosebita atentie.
Trebuie sa amintim de asemenea ca cuvantul tibetan rta inseamna nu numai canal, ci si pulsatie. Caracterului pulsatiei diverselor canale din corpul uman i se acorda de asemenea o mare atentie, luind in seama si conditiile care tin de timpul zilei, de luna, de an, de un ciclu de ani.
Formarea tesuturilor din corp. Este interesant ca in prima parte a Celor patru Tantra, in Tantra fundamentala, scrisa pentru persoane alese, nu se scrie in general despre inima, plamini si alte organe interne. In aceasta Tantra o deosebita atentie se acorda organizarii tesuturilor corpului in sapte niveluri. Aceste niveluri se numesc cele care alcatuiesc corpul – in sens propriu ceea ce este luat, percepute de organism din mediul inconjurator. In traducerile mongole acest cuvint este redat prin tamir, care inseamna energie.
In aceasta abordare, organele interne sunt reprezentate ca niste legaturi functionale oarecare, care se formeaza din aceleasi tesuturi. Despre starea organelor putem vorbi luind in consideratie starea tesuturilor corpului, pe aceasta se bazeaza si diagnosticul pus cu ajutorul pulsului sau al urinei.
Tratarea organelor interne inseamna in mod obligatoriu tratarea tuturor tesuturilor de care este legat organul respectiv si care il hranesc pe acesta.
In cel fel se formeaza tesuturile corpului? La inceput, mincarea si bauturile prin forta vintului care sustine viata trec prin esofag in stomac, unde se descompun partial si se inmoaie. Dupa aceea, cu ajutorul vintului asemanator focului se mareste fierea, care stapineste esenta focului. Prin aceasta energie a focului se topeste ceea ce contine stomacul. In procesul de digerare participa de asemenea trei tipuri de mucozitate. Ca urmare a acestui fapt, tot ceea ce s-a mincat si s-a baut alcatuieste sucul digestiv si resturile. Sucul alimentar ajunge prin canalele sale pina la stomac si se supune actiunii vintului, fierii si mucozitatii, care functioneaza in ficat. Aici, sucul la rindul lui se divide in suc si resturi. Sucurile care se formeaza astfel duc la aparitia singelui, sucurile din singe formeaza muschii, sucurile din muschi formeaza grasimea, din sucurile grasimii se formeaza oasele, din sucurile oaselor se formeaza maduva, din sucurile maduvei se formeaza sperma, sub forma unei substante de culoare alba la barbati si de culoare rosie la femei. Resturile alimentare formeaza singele si urina, resturile din singe formeaza fierea organelor sexuale, resturile din muschi formeaza impuritatile care ies prin noua orificii: ochi, urechi s.a. Resturile de grasime dau nastere grasimii si transpiratiei care sunt eliminate prin porii pielii; resturile de oase formeaza dintii, unghiile, parul de pe corp. Resturile de maduva formeaza pielea, o parte din continutul intestinului, secretiile oculare. Din resturile de sperma ale femeii si barbatului se formeaza embrionul in uter, sucul din aceasta sperma se transforma in sperma fina care ii da corpului un aspect sanatos.
Caldura focului insuficienta provoaca indigestia.Trebuie sa subliniem aici ca ceea ce am descris anterior este schema principiala de formare a tesuturilor. In acest proces un rol determinant joaca caldura focului din corp. Aceasta inseamna nu numai caldura focului din stomac sau fierea care contribuie la digestie. Caldura focului inseamna toate tipurile de energie care asigura procesul schimbului de substante la toate cele sapte niveluri de organizare ale tesuturilor. Daca in corp caldura focului este insuficienta, apare boala care se numeste indigestie. In acest context, indigestie nu inseamna neaparat o boala a stomacului, aceasta poate fi de asemenea incapacitatea de a asimila substantele hranitoare la oricare dintre nivelurile de trecere a sucurilor si resturilor dintr-un tesut in altul. Aceasta poate fi o boala a singelui, o boala a muschilor etc. Substantele pe care organismul nu este capabil sa le digere sunt asemanatoare prin proprietatile lor cu otrava. In cazul acestei boli, cele mai obisnuite semne sunt gustul acru in gura, dureri de stomac, intoxicarea cu feluri obisnuite de mincare, pierderea poftei de mincare, tulburari intestinale, rigiieli foarte dese, varsaturi si diaree, balonare, dureri de spate, intreruperea vintului care va curata din interior si, ca o consecinta directa a gazelor din intestin, dureri intercostale si in zona inimii, cresterea mucozitatii care egaleaza focul.
Daca se adauga la indigestie tulburarile vintului pot aparea ameteli. Daca adaugam tulburarile fierii vor aparea senzatia de caldura in organele interne, diareea cu singe, varsaturile. Daca se adauga tulburarile mucozitatii va aparea secretia in cantitati foarte mici de saliva. Medicamentele se recomanda luind in consideratie dominarea in patologie a unuia sau altuia dintre vinovati – vintul, fierea sau mucozitatea. Trebuie sa mai amintim inca un moment: vraciul tibetan trebuie sa studieze sub indrumarea Invatatorului 15-20 de ani. Numai dupa aceasta el poate sa trateze independent bolnavii.
Urina si transpiratia neeliminate pot afecta sanatatea.In afara de cele sapte tesuturi ale corpului pot afecta sanatatea si urina, si transpiratia, cele care se supun secretiei, dar inca nu au fost eliminate din organism. Acestea participa de asemenea la formarea tesuturilor din corp. Viata corpului alcatuit din zece parti vatamate este asigurata de potentialul energetic si este sustinuta de cele 15 functii ale organelor afectate. Este vorba in acest context despre cinci tipuri de vint: cel care sustine viata, cel care te ridica, cel care cuprinde tot, cel asemanator focului, cel care purifica din interior – acestea sunt cele cinci prana din Hatha Yoga: prana, idana, viana, samana, apana; cinci tipuri de fiere: cea care digera, cea care se transforma in sperma fina, cea care se intrupeaza, cea care asigura vederea, cea care lumineaza; cinci tipuri de mucozitate: cea care sustine, cea care descompune, cea care realizeaza cunoasterea, cea care satisface, cea care uneste. Toate acestea indeplinesc numai functiile proprii lor, circula prin propriile canale, prin organe si tesuturi ale corpului, prin organele de simt, au propriile caracteristici cantitative si calitative.
Sursa: scritube.com