Yoga - Nikunjasana - postura arbustului | SuntSanatos.ro
facebook suntsanatos.ro    pinterest suntsanatos.ro    googleplus suntsanatos.ro    rss suntsanatos.ro

Yoga - Nikunjasana - postura arbustului

Exercitii fizice

NIKUNJA înseamnă în limba sanscrită arbust, desiş, tufiş. ASANA arbustului este una dintre cele mai eficiente tehnici yoghine pentru întărirea sistemului imunitar.

Tehnica propriu-zisă
Poziţia de plecare
Poziţia de plecare este în genunchi, cu trunchiul paralel cu solul şi sprijinindu-ne pe palme. Braţele trebuie să fie întinse, genunchii uşor depărtaţi, dar tălpile se vor atinge totuşi. Coapsele trebuie să fie perpendiculare pe sol şi să rămână astfel, dacă este posibil, pe întreaga durată a execuţiei.

nikunjasana

În această poziţie respiraţi profund: la inspiraţie (făcută pe nas) ridicaţi corpul şi comprimaţi cât mai mult zona corespunzătoare rinichilor, iar la expiraţie (făcută pe gură) aplecaţi capul şi destindeţi zona lombară.

Este important să relaxaţi cât mai bine musculatura coloanei vertebrale, mai ales în regiunea dorsală, între omoplaţi, precum şi musculatura umerilor pentru că aceasta va fi solicitată pe întreaga durată a execuţiei.

Prima etapă a execuţiei
Îndoiţi braţele şi plasaţi simultan bărbia la sol, cât mai departe de faţă, dar având grijă să rămână coapsele perpendiculare pe sol. Întindeţi gradat braţele în faţă. Privirea trebuie orientată în faţă. Întindeţi cât mai bine musculatura spatelui. Respiraţi profund, de voie, de mai multe ori în această poziţie înainte de a trece la faza finală a execuţiei.

Poziţia finală
Dacă aţi respirat suficient de profund şi v-aţi relaxat suficient de bine musculatura spatelui şi a cefei, veţi putea adopta poziţia finală în mod corect.

Întoarceţi capul într-o parte şi plasaţi obrazul drept pe sol. Astfel devine posibil ca toracele să atingă solul; în acest fel se creează o presiune importantă asupra părţii superioare a toracelui, acolo unde se află timusul.
Respiraţi profund, calm, de 5-10 ori, apoi inversaţi poziţia capului (adică aşezaţi obrazul stâng la sol) şi respiraţi din nou de 5-10 ori calm şi profund.

Concentrarea
Sesizaţi starea de linişte interioară, calm, energizare intensă a zonei plexului cardiac, a spatelui, a coloanei vertebrale. Percepeţi activarea centrului subtil de forţă ANAHATA CHAKRA şi totodată simţiţi-vă sufletul plin de iubire.

Contraindicaţii
Nu există contraindicaţii la această postură. Ea poate fi practicată şi de către femeile gravide, cu excepţia ultimelor săptămâni de sarcină.

Erori posibile
Eroarea cea mai frecvent întâlnită este aceea de a nu presa toracele pe sol suficient de mult, reducând astfel eficacitatea exerciţiului. În principiu este o greşeală ca oasele femurale să nu rămână perpendiculare pe sol pe întreaga durată a execuţiei, dar nu se diminuează mult efectele posturii dacă ele vor fi înclinate puţin. Trebuie totuşi să evitaţi să întindeţi braţele prea mult în faţă şi deci să înclinaţi mult coapsele, pentru că astfel presiunea asupra părţii superioare a toracelui va fi considerabil redusă şi, din cauza acestui fapt, rezultatele vor apărea mai încet.

Efecte benefice
Această ASANA exercită o acţiune de întindere asupra întregii musculaturi a părţii superioare a spatelui. Ea destinde foarte bine muşchii gâtului. Acţiunea sa specifică se manifestă totuşi, mai ales asupra părţii dorsale a coloanei vertebrale pe care urmărim să o redresăm. Multe persoane, mai ales cele care au o tendinţă de a sta „cocoşate”, vor avea dificultăţi în a realiza postura prezentată, dar ele trebuie să persevereze pentru că este chiar cel mai bun mijloc de a elimina această problemă. Persoanele sedentare şi, mai ales, cele care lucrează aplecate la birou, vor beneficia din plin prin practica acestei ASANA la sfârşitul zilei. De fapt, este recomandat să se realizeze NIKUNJASANA şi în timpul zilei, după câteva ore de lucru, pentru a preveni contracţiile nedorite ale muşchilor coloanei vertebrale.

Acţiunea asupra timusului
Timusul este una dintre cele mai misterioase glande endocrine. Până de curând se considera că timusul nu joacă niciun rol la persoana adultă. Se credea chiar că această glandă, foarte importantă pentru dezvoltarea foetusului şi voluminoasă la naştere, se atrofiază treptat în perioada pubertăţii şi aproape că dispare la adult. Cercetările mai recente au descoperit însă că timusul are, mai ales la adult, funcţia de organ central al sistemului limfatic de care depinde imunitatea organismului. La ora actuală se consideră că timusul are un rol esenţial în apărarea organismului faţă de atacurile microbiene şi virale. El este un important rezervor de limfocite, şi transmite „instrucţiuni de luptă” acestor celule.

Din această perspectivă ne apare mai clară acum importanţa stimulării şi armonizării activităţi acestei glande atât de puţin cunoscută, căreia ştiinţa actuală încă nu i-a descifrat complet rolul. Yoghinii cunosc însă faptul că timusul este în directă legătură cu trăirile afective ale fiinţei umane, cu deschiderea sufletească. S-a constatat chiar medical că există oameni al căror timus nu este atrofiat, aceştia fiind plini de candoare, bunătate, creativitate.

Timusul, datorită poziţionării sale în spatele sternului, este în general greu accesibil stimulării directe. ASANA arbustului (NIKUNJASANA) este în măsură să realizeze această stimulare într-un mod foarte eficient pentru că se întinde toracele şi se comprimă zona corespunzătoare timusului, mai ales dacă avem grijă să respirăm profund pe întreaga durată a fazei finale.

NIKUNJASANA contribuie la crearea şi menţinerea unui potenţial imunitar foarte bun. O altă postură care are acest efecte este SARVANGASANA (postura lumânării). Efectele acestor două posturi, fără a se suprapune, se completează într-un mod minunat.

Sursa: yogaesoteric.net

Articole despre


Articole din Exercitii fizice