Stii cat zahar consumi zilnic - Sanatate | SuntSanatos.ro
facebook suntsanatos.ro    pinterest suntsanatos.ro    googleplus suntsanatos.ro    rss suntsanatos.ro

Stii cat zahar consumi zilnic?

Sanatate

Specialistii sustin ca si cei care evita sa adauge zahar in ceai, de exemplu, sau care nu consuma multe dulciuri, pot depasi, fara sa stie, doza recomandata ca fiind sanatoasa. Cercetatorii spun ca in ultimii 30 de ani, producatorii au dublat cantitatea de zahar adaugata in alimente.

zahar6

Pe langa problemele de greutate si sanatate orala, studiile indica si o legatura intre consumul ridicat de zahar si afectiuni precum obezitate sau cancer.

Zaharul da dependenta
Ca si tigarile sau drogurile, oamenii de stiinta cred ca si zaharul poate da dependenta. Specialistii americani de la Universitatea Princeton au observat ca intreruperea dietei bogate in zahar la cobai da simptome asemanatoare cu cele ale dependentei de nicotina sau morfina, cobaii experimentand stari de nervozitate sau frisoane.

Risc crescut de diabet
Avand in vedere ca un consum ridicat de zahar duce la o crestere in greutate, iar supraponderalitatea favorizeaza aparitia diabetului.In Romania, peste 500.000 de persoane sufera de diabet, iar la nivel mondial, cifra se ridica la 270 de milioane de bolnavi. Nici prognozele specialistilor nu sunt optimiste: in urmatorii cincizeci de ani, in cazul in care nu apar schimbari majore in alimentatie, numarul diabeticilor se va dubla, poluarea si stresul favorizand aparitia aceastei boli.

Un studiu publicat in Jurnalul Asociatiei Medicale Americane a descoperit ca femeile care consuma zilnic una sau mai multe bauturi cu un continut ridicat de zahar prezinta un risc dublu de diabet tip 2, fata de cele care beau mai putine.

Insa nici inlocuitorii artificiali nu sunt tocmai sanatosi, sustin specialistii. Cel mai cunoscut indulcitor este zaharina, care este de 300 de ori mai dulce de zaharul. Insa si acesta trebuie evitat deoarece, studiile facute pe cobai au aratat ca are potential cancerigen.

Cancer si imbatranire prematura
Studii efectuate pana in prezent arata ca persoanele  care consuma multe dulciuri si alte produse cu zahar prezinta un risc crescut de cancer localizat in special la: pancreas, piele, uter sau tractul urinar. Incidenta cancerului de colon(intestin gros) este de pana la cinci ori mai mare la consumatorii de dulciuri decat la cei care consuma foarte rar zahar.

Cercetarile au descoperit si ca un consum ridicat de zahar creste si nivelul de stres oxidativ din organism care favorizeaza imbatranirea prematura si aparitia cancerului.

Studiile efectuate pe soareci de laborator au descoperit si o legatura intre consumul ridicat de bauturi dulci si o capacitate scazuta de memorare, precum si cu afectiuni ca Alzheimer.

Dintre bolile provocate de consumul mare de zahar mai fac parte: osteoporoza, scleroza, cardiopatiile, gastrita, tulburarile de ciclu menstrual, reumatism, anemia, astenia, sinuzita.

Obezitate
Obezitatea apare frecvent la consumatorii de dulciuri. In aparitia obezitatii, se pare ca dulciurile sunt mai periculoase decat produsele bogate in colesterol (carne, branzeturi, margarina).

Consumul de zahar la copii
La copii, un consum ridicat de produse bogate in zahar poate afecta procesul de crestere si provoaca aparitia rahitismului sau a pubertatii prematura.

Atentie la etichete!
Specialistii ne sfatuiesc sa citim cu atentie etichetele, avand in vedere ca zaharul se gaseste printre ingredientele multor produse. Zaharul se foloseste ca agent de conservare si aroma in industria alimentara. De exemplu, o sticla de numai 500 ml de bautura racoritoare gen cola contine 50 mg zahar.

Mare atentie si la produsele de tip "light"! Unele dintre ele contin substante mai daunatoare chiar decat zaharul.

Inlocuieste zaharul cu...
Mierea de albine reprezinta alternativa ideala, putand fi folosita pentru indulcirea ceaiurilor sau laptelui. Nu uita ca mierea este mai dulce decat zaharul si din acest motiv trebuie folosita in cantitate mai mica decat acesta;

  • Zaharul brun este asemanator cu zaharul obisnuit dar mai inchis la culoare si poate fi folosit in pregatirea prajiturilor;
  • Fructele ajuta la normalizarea glicemiei, la reglarea functiilor pancreasului, la rafinarea gustului. Si fructele uscate precum stafidele, smochinele sau caisele deshidratate sunt un excelent inlocuitor al zaharului.

sursa: topsanatate.ro

Articole despre zahar