Puterea benefica a antioxidantilor | SuntSanatos.ro
facebook suntsanatos.ro    pinterest suntsanatos.ro    googleplus suntsanatos.ro    rss suntsanatos.ro

Puterea benefica a antioxidantilor

Sanatate

Ce sunt radicalii liberi?
Dacă am şti cum să ne ferim de radicalii liberi, nu am mai avea nici arteroscleroză, nici diabet şi nici cancer. Dar ce sunt ei şi cum acţionează? În timpul metabolismului celular, procesul care decurge în mod normal în organism, 98% din oxigenul molecular este redus la apă, iar 2% produce specii reactive de oxigen numite radicali liberi. Cum anume?
Fiecare atom este alcătuit din electroni care gravitează în jurul unui proton. Echilibrul stabil al fiecărui atom se menţine pentru că electronii sunt grupaţi câte doi, procesul poartă numele de „cuplare”. Stresul şi stările emoţionale negative, dar şi aerul poluat, tutunul, medicamentele, drogurile, alcoolul fac ca unii atomi sa ajung la un număr impar de electroni, motiv pentru care aceştia devin avizi să-şi găsească o altă pereche.  Şi încep să fure electroni de la atomii vecini, ajungând să atace celule normale, căutând să-şi recapete stabilitatea. De fiecare dată când un radical liber (provenind, spre exemplu, de la reziduurile toxice din mediul înconjurător) atacă o moleculă normală pentru a-i sustrage un electron, molecula îşi modifică în urma acestui proces proprietăţile iniţiale, transformându-se la rândul ei în radical liber. O celulă „mutilată” în acest fel la nivel molecular îşi pierde funcţiile de bază, transformându-se într-o sursă de noi radicali liberi, gata să atace alte celule şi denaturându-le funcţiile. Se generează astfel un lanţ necontrolat de reacţii biochimice dăunătoare pentru organism, cu repercursiuni foarte grave în timp.
Din fericire, există antioxidanţii, substanţe care descompun şi neutralizează aceşti atomi degeneraţi. O parte dintre  ei este produsă chiar de organism, pregătit să facă faţă unei anumite cantităţi de radicali liberi. Dincolo de aceasta, este nevoie de ajutor pe care îl poţi primi printr-o nutritie corectă, prin intermediul plantelor medicinale sau al suplimentelor alimentare.


Ce pot antioxidanţii?   
Fructele, legumele, plantele medicinale conţin o mare varietate de molecule ce pot neutraliza radicalii liberi. Studiile ştiinţifice au arătat că mulţi antioxidanţi au proprietăţi antiinflamatoare, antiaterosclerotice, antitumorale, antimutagenice, anticarcinogenice, antibacteriene sau antivirale.
Antioxidanţii reduc riscul de apariţie a cancerului, bolilor cardiovasculare, diabetului şi de îmbătrânire în general. Există şi antioxidanţi sintetici,  dar e preferabil să-i alegi pe cei naturali. Îţi oferim o listă de surse, sută la sută naturale.

Antioxidanţi, surse naturale şi beneficii

beta-caroten
morcovi, cătină, varză, roșii
precursor al vitaminei A, protector al celulelor, prin încetinirea procesului de îmbătrânire  neutralizează radicalul peroxid
vitamina C
cătină, măceșe, kiwi, broccoli, citrice (lămâie verde, lămâie, portocală, grepfrut), coacăze, afine, fructe de pădure, merișor, tomate, cartofi, etc
antioxidant solubil în apă; regenerează alți antioxidanți cum sunt vitaminele A și E; neutralizează peroxidul de hidrogen și alte specii reactive ale oxigenului
vitamina E
uleiuri vegetale, germeni de grâu, cereale
protejează membrana celulară, protejează acizii grași de radicalii liberi, acționează sinergic cu  vitamina A și seleniu, mărind rezistența țesuturilor la oxidare
antocianidine
fructe de pădure, cireşe, struguri roşii, rodii
susţine apărarea celulară în fața antioxidanților; contribuie la menţinerea funcției cerebrale
flavanoli, catechine
ceai verde, cacao, ciocolată, mere, struguri
contribuie la menținerea sănătății cardiace
flavonoli
ceapă, mere, ceai, broccoli
neutralizează radicalii liberi
proantocianidine
afine, cacao, mere, căpşuni, struguri, vin, alune, scorțișoară
contribuie la menţinerea sănătăţii tractului urinar și la sănătatea inimii.
quercetin
fructe citrice, ceapa, ceai verde, neem, floarea-soarelui, mere, afine, usturoi
proprietati antiinflamatorii şi antialergice
rutin
ceapă, usturoi, țelină, sparanghel, citrice, ceai verde
proprietăți antiinflamatorii şi antialergice
acid cafeic, acid ferulic
mere, pere, citrice, unele legume
susţine apărarea antioxidantă celulară; contribuie la menţinerea sănătoasă a vederii și sănătatea inimii
Coenzima Q10
soia, măsline, sâmburi de struguri, alune, susan, fistic, broccoli, spanac, avocado, coacăze negre, portocale, mere
antioxidant liposolubil, producția internă scade cu vârsta
resveratrol
peste 70 de specii de plante, inclusiv nuci, struguri, pin, viţă de vie
acţionează şi îndepărtează eficient anionii superoxid şi radicalii liberi

Şi plantele medicinale pun umărul
Numeroase studii au demonstrat că plantele medicinale au o activitate antioxidantă mult mai mare decât legumele sau fructele considerate in mod obisnuit  surse de antioxidanţi. Iată lista unor asemenea plante:
ceai verde
ginkgo biloba
schisandra
armurariu
coada calului
sânziene
urzică
frasin
cicoare
spirulină
goji
turmeric
noni
Adaugă alimentaţiei tale, bogată în crudităţi antioxidante,  suplimentele alimentare care contin plante medicinale cu efecte puternice.  Dacia Plant iti sta la dispozitie. Tine aproape de produsele suta la suta naturale si vei fi sănătatea  întruchipată.
Sursa: http://www.daciaplant.ro/aliaza-te-cu-antioxidantii-1374480221379-367--p193578.html

Articole despre antioxidanti