Nivelul imunitatii = Nivelul sanatatii | SuntSanatos.ro
facebook suntsanatos.ro    pinterest suntsanatos.ro    googleplus suntsanatos.ro    rss suntsanatos.ro

Nivelul imunitatii = Nivelul sanatatii

Sanatate

Ce este imunitatea?
Este sistemul de apărare al organismului împotriva “nedoriţilor” în organism (corpuri vii sau substanţe). Sub influenţa imunităţii se produce selecţia şi stimularea structurilor înrudite genetic (molecule şi celule) capabile de activitate comună în cadrul  organismului unitar. Celulele imunitare (limfocite şi macrofage) reduc vârsta celulară (apoptică) şi întineresc ţesuturile.

spirit34

Imunitatea este specifică şi nespecifică. În cazul în care corpurile străine sunt recunoscute şi îndepărtate fără să se ţină seama de specificul lor individual, atunci această imunitate este numită nespecifică (prin fagocitoză sunt distruse corpurile străine de către macrofage şi leucocite; este factor al imunităţii nespecifice). Imunitatea specifică recunoaşte cele mai fine diferenţe între moleculele străine (antigene).
Am mai spus că, anatomic, sistemul imunitar nu seamănă cu alte sisteme. Celulele sistemului imunitar sunt risipite în întregul organism, fiind legate între ele de către sistemul sanguin şi limfatic. Timusul – este principala glandă a sistemului imunitar (care apare încă din uterul mamei). Este considerat “statul major” al limfocitelor, iar acestea “soldaţii credincioşi”. După ce limfocitele părăsesc timusul se răspândesc în tot organismul. Se acumulează în splină, în nodurile limfatice, se împrăştie în ţesuturile şi lichidele organismului. Limfocitele se găsesc în număr mare în limfă şi în sânge. Ele fac ordine şi pentru asta chiar mor (de exemplu, puroiul care se elimină din răni şi abcese este format din limfocite care au murit).

Creşterea imunităţii şi curăţarea organismului:
Asupra activităţii sistemului imunitar au influenţă glandele cu secreţie internă ca: hipofiza, suprarenalele, glandele sexuale, precum şi ficatul.
Rolul exact al ficatului asupra sistemului imunitar încă nu este cunoscut, dar multe boli ale ficatului influenţează sistemul imunitar. În afară de limfocite, în organism există şi celule numite macrofage (celule mari, imobile) dispuse în anumite ţesuturi. Acestea se hrănesc cu microorganisme străine, le prind şi le digeră. Imunitatea puternică distruge nu numai  microorganismele străine ci şi celulele-mutant formate în organism.

Limfocitele sunt capabile să deosebească celulele mutante de cele normale (se cunosc chiar şi modurile de acţiune, de exemplu prin filmare). Rolul imunităţii Zilnic, din mediul înconjurător ajung în organism miliarde de microorganisme (bacterii, viruşi). Multe dintre acestea sunt capabile să provoace afecţiuni grave, inclusiv boli incurabile. Fără imunitate, organismul nu poate supravieţui. Iată de unde rolul covârşitor al sistemului imunitar, iată de ce sănătate = sistem imunitar. Mai mult, imunitatea este capabilă să controleze creşterea şi dezvoltarea celulelor proprii organismului. În organism apar mereu modificări neprevăzute şi de regulă, modificări cu mutaţii, care duc la îmbătrânire prematură a anumitor ţesuturi şi de aici, sindromul de oboseală cronică, sindromul imunodeficienţei, sindromul distrofiei celulare, scăderea energiei necesare reacţiilor chimice, modificarea tuturor proceselor reglatorii (endocrine, nervoase etc) Se consideră că procesul de reînoire a celulelor în organism se produce în 8-10 ani. Zilnic, celulele se divizează şi se înlocuiesc una pe alta. Prin acest proces, celulele mutante sunt distruse.

Imunitatea este redusă de o serie de factori ca:
-alimentaţie neraţională: diete severe, produse culinare preparate numai termic, prăjeli (în special cartofii prăjiţi), grătare sau mese fără grăsimi animale, alimente cu E-uri, băuturi carbogazoase;
-insuficienţa tuturor vitaminelor lipo şi hidrosolubile (A,D,E,F, şi C, B, acid folic, valină, etc.) şi a micro- şi macro-elementelor;
-mod de viaţă pasiv;
-stresul şi excitarea nervoasă îndelungată;
-fumatul, abuzul de alcool şi narcoticele;
-poluarea mediului înconjurător;
-utilizarea excesivă a medicamentelor de sinteză (antibiotice, anticoncepţionale, preparate hormonale, corticosteroide, etc);
-nu în ultimul rând, se constată că „sărăcia sufletească” este unul dintre principalii factori de scădere a imunităţii. Studii îndelungate arată că „sărăcia sufleteacă” induce stări de degradare a sistemului imunitar, iritare nervoasă, neîmplinire sufletească, pierderea credinţei, dezechilibru psihic, înlocuirea stărilor de bine cu răutate şi invidie – toate, surse serioase de apariţie a radicalilor liberi şi de schimbare a sistemelor enzimatice normale.

Când imunitatea slăbeşte, determinată de factorii de mai sus, agenţii patogeni se activează şi încep să se răspândească în tot organismul; aşa apar bolile. Deosebit de importante sunt mecanismele autoimunitare în astm, colite, cancer, parazitoze etc.

Curăţarea sufletului este un factor esenţial în păstrarea sistemului imunitar, spune un mare savant rus. „Eliberaţi-vă de ură! Omul, capabil să se împotrivească bolii, întotdeauna poartă în sine bucuria. Noi trebuie să fim fericiţi, asemănător copilului care a primit un cadou. Noi avem un cadou mare – VIAŢA”.
Gândurile bune împrospătează şi curăţă spaţiul. Gândurile sunt precum un magnet, care atrage spre sine gândurile asemănătoare. M. Kënlehner, autor al cărţii Şapte stâlpi ai sănătăţii, spune: „mijloace puternice pentru dezvoltarea spiritualităţii şi curăţarea organismului şi întărirea sistemului imunitar sunt Postul şi Rugăciunea. Oamenii de ştiinţă au clarificat că Rugăciunea favorizează reducerea tensiunii arteriale, ieşirea din stres şi depresie, înlătură neliniştea şi insomnia.

Am tras concluzia:
Rugăciunea este un bun remediu împotriva tuturor afecţiunilor”. Iată cât de mare era şi Eminescu al nostru când spunea „Natura are soluţii la toate”, deci respectă Natura pentru că te respecţi şi te aperi pe tine.

Nutriţia raţională este condiţia imunităţii stabile şi a sănătăţii trainice. Deci, alimentaţia corectă este esenţială. Mereu se pune problema cum să te hrăneşti corect pentu a susţine imunitatea? În primul rând, hrana trebuie să conţină cantitatea necesară de vitamine – în totalitatea lor – nu astăzi o parte şi mâine altă parte, cum se întâmplă în regimurile disociate (care de fapt, opresc procesul de anaboliză). Forţele imunitare (de apărare) ale organismului sunt în directă dependenţă de conţinutul de vitamine A,C,E (grupul de vitamine care susţin antioxidanţii ce apără organismul de toate tipurile de afecţiuni, inclusiv  cancer).

Cum am mai prezentat rolul acestor vitamine, doresc, pe scurt numai, să reamintesc esenţialul:
Vitamina C – insuficienţa duce la scăderea drastică a sistemului imunitar în lupta contra infecţiilor. Atenţie! Vitamina C se distruge în mare parte prin prelucrarea termică a legumelor şi fructelor. În organism se poate păstra circa 4 ore. Vitamina C în prezenţa flavonoizilor devine mult mai activă şi necesarul organismului scade până la de 5-6 ori, adică 100 g la 4 ore.

Vitamina A – această vitamină stimulează organele cu secreţie internă, procesele creşterii în organism, funcţionarea corectă a pielii şi a membranelor, participă la formarea de proteine şi glucide. Prezenţa acestei vitamine în organism măreşte rezistenţa organismului la infecţii, iar insuficienţa este cauza majoră a tulburării vederii. Tot lipsa vitaminei A duce la apariţia  ridurilor premature, uscarea şi cojirea pielii, fragilitatea unghiilor şi a părului, inclusiv albirea acestuia. Cercetările ultimilor ani, unanim recunoscute, arată că vitamina A (mai ales cea naturală provenită din β-caroten) încetineşte îmbătrânirea organismului şi ajută la menţinerea pielii netede şi elastice. Iată de ce uleiul de cătină (obţinut în condiţii de păstrare a enzimelor) este sursa ideală de vitamina A. De altfel, până nu demult, se considera că numai produsele animale: smântâna, untul, laptele, ficatul, peştele sunt baza obţinerii vitaminei A. Aceasta, ca atare, nu se găseşte în produse vegetale, însă acestea dau organismului provitaminele: carotenul şi carotenoidele care se transformă în vitamina A în intestinul subţire. Surse de caroten: morcov, tomate, ardei roşu, salată verde, spanac, măceşe.
Doresc să remarc din nou acest miracol al naturii SPIRULINA, care conţine de 29 ori mai mult β-caroten decât morcovul (246 mg/100 g faţă de 8,4/100 g).

Vitamina E – asigură asimilarea normală a oxigenului de către organism şi împiedică procesul oxidării. Ea, alături de Coenzima Q10, asigură echilibrul energetic. S-a constatat că lipsa ei aduce în prim plan simptomele îmbătrânirii. Pentru că vine toamna, specialiştii ne dau un sfat ca să nu luăm gripa (de orice fel): luaţi în doze suficiente vitamina C împreună cu vitamina A şi E.

Chiar dacă am lua gripă, va fi o formă uşoară, faţă de cei care nu iau aceste vitamine.
Am putea vorbi şi de complexul de vitamine B, care de care mai importantă. Nu uitaţi: prin fierberea alimentelor vitaminele se distrug!

Aş dori să readuc în actualitate câteva din produsele Hofigal care contribuie din plin la o alimentaţie raţională şi care pot sprijini sistemul imunitar:
Spirulina. Cu un conţinut de excepţie în vitamine (A, complex B, D, E, K), minerale (Ca, K, Na, P, Mg, Fe), aminoacizi (8 esenţiali şi 15 neesenţiali). Este cea mai bogată sursă de proteine asimilabile (85-90%) faţă de carnea de vită (20%), de exemplu, iar timpul de absorbţie este de 4-5 ori mai rapid.
-determină echilibrul nutriţional atât de important pentru sistemul imunitar;
-creşte vitalitatea, prelungeşte tinereţea, întârzie îmbătrânirea, fiind poate cel mai bun remediu geriatric;
-înlătură fenomenele de oboseală şi asigură un tonus ridicat;
-are conţinut important de ficocianină şi superoxid-dismutază (110.000 unităţi/100g), ceea ce explică capacitatea mare de neutralizare a radicalilor liberi.
-accelerează procesele de producere a anticorpilor, asigurând cea mai bună protecţie împotriva microorganismelor invadatoare.
Consumul de spirulină prezintă multe avantaje în completarea raţiei raţionale de hrană. Iată câteva avantaje:
conţine de 20 ori mai mult fier (83,8 mg/100g) faţă de renumitul spanac (4,1 mg/100g), de 12 ori mai mult fier decât ficatul de vacă (6,5 mg/100g) şi lista poate continua...
Trebuie adăugat şi că spirulina nu are efecte adverse şi astfel înţelegem necesitatea consumului permanent.
Cantitatea de 3-5 g pe zi ne poate aduce o completare a dietei zilnice.

MODUL DE VIAŢĂ ACTIV
Ştiinţa arată că, pentru fiecare dintre noi, regula indiscutabilă după care să ne ghidăm trebuie să fie păstrarea unui ritm înalt de viaţă.

Printr-un mod activ de viaţă, omul este atras de muncă, nu este închis în sine, nu trăieşte numai pentru a trece timpul. Fiecare mişcare, fiecare activitate musculară, trebuie să-ţi dea şi satisfacţia reuşitei mentale şi spirituale, realizându-se un consum echilibrat de energie. La fiecare activitate, respiraţia se accelerează, devine mai adâncă, contracţiile inimii devin mai  energice, furnizând o cantitate mai mare de oxigen şi substanţe nutritive necesare organelor şi ţesuturilor, toate acţionând
în sensul în care omul îşi poate ţine în mişcare “ceasul vieţii”. Inactivitatea, lipsa de idei pozitive stimulatoare pentru
creier, frânează mersul acestui ceas al vieţii.
Psihologii şi neurologii confirmă faptul că în urma fiecărei stări de bucurie, de fericire, de mulţumire sufletească, în organism creşte numărul celulelor de apărare, deci se întăreşte sistemul imunitar.
Apariţia mai multor ştiinţe noi (care din păcate, în facultăţile de medicină din România nu îşi găsesc locul în programele
de învăţământ), precum: Enzimologia, Gemoterapia, Medicina vibraţională etc. fac posibile noi abordări şi viziuni asupra rolului comportamentului nostru faţă de noi înşine, cu impact puternic în sensul creşterii sistemul imunitar. Totodată, se aduc în mâna şi mintea medicului noi posibilităţi de a privi boala, bolnavul şi sistemul imunitar.

Enzimologia
Pentru că mi se pare extrem de edificator, citez din cartea Micromiracole scrisă de Dr. Ellen W. Cutler: „Pentru mine, ca medic, terapeut şi părinte, ocazia de a scrie o carte despre sănătate şi enzime este un vis devenit realitate”... „Vorbesc doctorilor din toate colţurile lumii despre sistemul elaborat ... tratez şi previn multe afecţiuni cronice ale sistemului imunitar. La seminariile pe care le ţin, îmi încep prezentarea cu următoarele cinci puncte, pe care le numesc Miracolele enzimelor în viaţa dumneavoastră:
1. Enzimele vă întăresc sistemul imunitar, făcându-vă mai puţin vulnerabili la boală, mai ales la răceală şi la viruşii gripei;
2. Enzimele vă redau vitalitatea şi energia pe care le-aţi avut în copilărie;
3. Enzimele vă înfrumuseţează din interior, dând strălucire părului, rezistenţă unghiilor şi elasticitate pielii;
4. Enzimele vă permit să utilizaţi din alimente toate substanţele nutritive;
5. Enzimele restabilesc eficienţa şi eficacitatea sistemului digestiv.”
Studiul enzimelor este relativ nou, deşi ele se folosesc de foarte mult timp, iar Dr. Ellen W. Cutler este o autoritate în materie pe plan mondial. Vă mărturisesc că acest domeniu fascinant ne preocupă pe mine şi colectivul de cercetare Hofigal, de mulţi ani.

Dr. Sorin Mărgineanu
Medic medicină generală cu competenţă în apifitoterapie

sursa: Revista Hofigal

Articole despre imunitate, sistemul imunitar