Mic ghid al vitaminelor - rol si surse naturale | SuntSanatos.ro
facebook suntsanatos.ro    pinterest suntsanatos.ro    googleplus suntsanatos.ro    rss suntsanatos.ro

Mic ghid al vitaminelor - rol si surse naturale

Alimentatie si nutritie

Vitamina A: Intretine vederea, in special cea nocturna; ajuta la formarea oaselor si dintilor; intretine sanatatea pielii, gingiilor, mucoaselor; protejeaza contra infectiilor. Regleaza multiplicarea celulara si troficitatea mucoaselor si a tesuturilor. Este necesara in functia de reproducere. Protejeaza celulele de actiunea radicalilor liberi. Surse naturale: morcovi, ardei kapia, sfecla rosie, spanac, varza rosie, ardei gras, tomate, salata verde, urzica.

vitamine

Vitamina D: Favorizeaza absorbtia calciului si fosforului, indirect stimuleaza depunerea sarurilor minerale in oase. Este indicata in rahitism, osteomalacie, fracturi ale oaselor, carii repetate, decalcifiere in timpul sarcinii. Mai este recomandata in cazurile de psoriazis, leziuni cutanate ulcerative, lupus tuberculos. Contraindicatii: nefrite, litiaza renala, procese degenerative cardiovasculare, arterioscleroza. Nu se administreaza doze mari in timpul sarcinii. Surse naturale: galbenus de ou, unt, lapte de vaca. De asemenea, este recomandata expunerea la soare.

Vitamina E: Protejeaza organismul fata de actiunea radicalilor liberi. Participa la formarea si protejarea globulelor rosii si ale tesuturilor. Este indicata pentru sterilitate la barbat si femeie, avort habitual, iminenta de avort, varsaturi, tulburari neuromusculare survenite in cursul sarcinii, prurit vulvar, hepatita epidemica si cronica, distrofii musculare, reumatism muscular, insuficienta cardiaca, infarct, psoriazis, acnee, sclerodermie. Surse naturale: ulei de germeni de porumb, ulei de germeni de floarea soarelui, seminte de floarea soarelui, alune, spanac, paine neagra, varza.

Vitamina K: Participa la formarea de protrombina, un coagulant natural al sangelui. Este folosita pentru prevenirea hemoragiilor cu diverse localizari; participa la formarea oaselor. Surse naturale: spanac, salata verde, urzici, rosii, mazare, cereale, uleiuri vegetale.

Vitamina B1: Ajuta la transformarea glucidelor si grasimilor in energie, are valoare in transmiterea influxului nervos. Indicatii: polinevrite de diferite origini, pareze, paralizii medulare si ale nervilor perifericei, accidente vasculare si boli infectioase ale sistemului nervos, afectiuni cardio-vasculare, afectiuni hepatice si ale cailor biliare, in stari de dezechilibru acido-bazic, ca favorizant pentru reducerea dozelor de insulina, in guta, dureri postoperatorii, meteorismul postoperator, soc, reanimare, dermatoze, zona zoster, nevrite si polinevrite din pelagra, anorexie, tulburari de crestere. In timpul sarcinii si in cursul alaptarii trebuie consumate alimente bogate in vitamina B1, pentru prevenirea carentelor care pot sa apara in aceste situatii. Surse naturale: legumele uscate, fulgii de cereale, orez integra, painea integrala, drojdia de bere, taratele de grau.

Vitamina B2: Este esentiala in producerea de energie, participa la degradarea proteinelor, glucidelor si grasimilor. Este indicata in conjunctivita, keratita, catar de primavara, hemoragii retiniene, blefarospasm, fotofobie, hemeralopie, enterocolite, anemii, porfinurie, tulburarile de absorbtie a fierului, insuficienta hepatica, afectiuni alergice, alaptare. Surse naturale: cereale integrale, drojdie de bere.

Vitamina B3 (PP): Joaca un rol important in producerea de energie, transmiterea influxului nervos, sinteza acizilor grasi si a unor hormoni (estrogen, testosteron, progesteron, cortizon, insulina, tiroxina). Este indicata in arterita, hipertensiune, spasm al vaselor retiniene, coronarite, astm bronsic, hepatite, inflamatii ale cailor biliare, glomerulonefrita acuta difuza si infarct renal, afectiuni neuropsihice, sindrom Korsabov, confuzie mentala, tulburari ale auzului, herpes Zoster, migrene, nevralgii, nevrite.

Contraindicatii: sindroame hemoragice de origine capilara, tromboflebite, ateroscleroza cerebrala. Surse naturale: drojdie de bere, germeni de grau, mazare, fasole, soia, cartofi, tomate, smochine, curmale, avocado, unt de arahide, paine integrala.

Vitamina B5
: Are rol important in producerea de energie pe baza grasimilor si a glucidelor, intervine in sinteza colesterolului, anticorpilor si acetilcolinei. Surse naturale: drojdie de bere, mazare, soia, grau, porumb, faina, tomate, lapte, laptisor de matca, germeni de grau, paine integrala, legume verzi.

Vitamina B6: Intervine in degradarea si sinteza aminoacizilor, in metabolismul acizilor grasi. Permite sinteza neuromediatorilor. Ajuta la transformarea glicozenului in glucoza si furnizarea de energie organismului. Regenereaza celulele rosii, participa la producerea anticorpilor. Este recomandata in glosite, stomatite, dermatite seboreice, eczeme, acnee, parkinsonism postencefalic, sindrom Meniere, paraplegie spastica, scleroza diseminata, distrofii musculare, nevrite, astenii nervoase. Surse naturale: porumb, soia, branza, ceapa, mazare, spanac, cartofi, piersici.

Vitamina B8 (H): Intervine in metabolismul proteinelor glucidelor si grasimilor si in furnizarea de energie. Participa la sinteza acizilor nucleici. Indicata in glosite, stomatite, dermatite, arsuri, hepatita cronica. Surse naturale: fasolea uscata, ciocolata, nucile, drojdia de bere, germenii de grau, cerealele.

Vitamina B9: Este esentiala in sinteza ADN-ului si ARN-ului, a unor aminoacizi si a proteinelor. Participa la formarea hemoglobinei. Surse naturale: leguminoase, legumele uscate, morcovi, avocado, caise, grau, porumb, migdale, castane.

Vitamina B12: Are un rol important in sinteza ADN-ului, maturarea si multiplicarea celulelor rosii, buna functionare a sistemului nervos. Este indicata in tratamentul anemiei Bierner si pseudo-Bierneriene, polinevrite alcoolice si diabetice, debilitate, convalescenta, astenie, anorexie, denutritie, ciroze hepatice. Se comporta ca un protector contra noxelor hepatice la imaturi si in distrofia sugarilor.

Contraindicatii: stari precanceroase (poate provoca cresterea tumorilor). Surse naturale: spirulina(cea mai buna sursa de B12), polen.

Vitamina C: Este antioxidanta, necesara in formarea colagenului. Participa la formarea neurotransmitatorilor. Intareste imunitatea, favorizeaza absorbtia fierului si calciului. Este indicata in: scorbut, boli ale aparatului respirator (pneumonii, pleurezii, hemoptizii, tuberculoza pulmonara, astm bronsic), hepatite, ciroze, insuficienta cardiaca, tulburari ale permeabilitatii si rezistentei vaselor, reumatism cardiovascular specific, alergii, anemii, boli infectioase acute, astenie, intoxicatii, arsuri, osteoporoza, gingivite, iminenta de avort. Surse naturale: macese, ardei, patrunjel, marar, lamai, grepfrut, portocale, varza, tomate, cartofi, catina.

Articole despre vitamine, surse naturale vitamine