Exercitiile fizice si bolile coronare | SuntSanatos.ro
facebook suntsanatos.ro    pinterest suntsanatos.ro    googleplus suntsanatos.ro    rss suntsanatos.ro

Exercitiile fizice si bolile coronare

Sanatate

Sedentarismul si activitatea fizica

Ateroscleroza arterei coronare are origine multi-factoriala, dintre care lipsa activitatii fizice si supra-greutatea (care sunt strans corelate) sunt factori foarte importanti.

sport

Un studiu comparativ realizat asupra unor comunitati care aveau aceeasi alimentatie si acelasi mod de viata, pentru toti membri, a aratat ca cei care aveau obiceiuri preponderent sedentare au prezentat o incidenta de 3-4 ori mai mare a bolilor coronare, comparativ cu oamenii predominant activi.

Studiile cercetatorului Framingham au aratat ca activitatea fizica creste HDL-ul (lipoproteinele de densitate mare), care au un important rol protector impotriva leziunilor aterosclerotice. S-a descoperit ca nivelele de HDL sub 30 mg/l sau peste 60 mg/l sunt asociate cu un risc dublu al infarctului miocardic (atac de cord).

Odihna sau miscare?

Nu cu multi ani in urma bolnavii de infarct miocardic erau sfatuiti sa se odihneasca bine si sa aiba o viata oarecum resemnata din punct de vedere al activitatii fizice. Astazi insa recomandarile tind sa fie opuse. O activitate fizica realizata in mod controlat este de preferat sa fie recomandata pacientilor care s-au refacut dupa un infarct miocardic.  

De exemplu, s-a constatat ca participarea unor astfel de bolnavi la proba de maraton (care probabil reprezinta cea mai grea proba de rezistenta) a dovedit uluitoarea capacitate potentiala de refacere rapida a corpului in cazul solicitarii fizice, insa numai daca efortul fizic este efectuat sub o atenta supraveghere de specialitate.

Pe de alta parte, o exagerare nesupravegheata a efortului fizic, a alergatului, de catre cei necumpatati a dus chiar la moarte fulgeratoare. De aceea este importanta examinarea justa si evaluarea exacta a contributiei pe care o are efortul fizic controlat asupra sanatatii pacientilor coronari. Prin faptul ca induc nivele crescute de HDL, exercitiile fizice dinamice pot contribui eficient la regresia leziunilor coronare.

De asemenea, controlul hipertensiunii si stoparea completa a fumatului sunt alti doi factori care contribuie la regresia leziunilor. Este important de retinut faptul ca pana acum am luat in considerare numai tipul exercitiului fizic dinamic, de amplitudine si de durata suficiente. intr-adevar, in timpul unui asemenea exercitiu fizic pulsul trebuie sa creasca cel putin cu 70% din maxim, in functie de varsta si sex (peste 120 pe minut la un barbat de 55 de ani), pe o durata de cel putin 30 minute, cel putin 3 zile pe saptamana, de preferat in zile care nu sunt succesive, pentru a se obtine rezultate optime. Mersul pe jos mai vioi, alergatul, mersul pe bicicleta, inotul, sunt exemple de exercitii fizice dinamice, adecvate acestei situatii.

Practica YOGA

Insa nu doar exercitiile fizice dinamice produc o imbunatatire considerabila a acestei conditii de boala. Pe parcursul unei perioade de 10 ani, un medic indian a examinat peste 5000 de persoane sanatoase de varsta mijlocie, intrebandu-i cum ii ajuta exercitiile fizice sa isi pastreze sanatatea. Multi dintre cei examinati au raspuns ca in fiecare zi practica intre 15 si 30 de minute de exercitii yoga.

Modificarile hemodinamice si metabolice asociate cu 45 de minute de exercitii musculare dinamice difera de 20 minute de practica yoga. Practica yoga aduce beneficii pentru sanatate prin alte mecanisme decat exercitiile fizice dinamice. Cresterea activitatii adrenergice este un factor important, in special in declansarea aritmiilor. Practica YOGA, si in special meditatia, conduce la reducerea activitatii adrenergice, reducand astfel riscul problemelor coronare.

Astfel ca, motivatia si atitudinea catre un comportament sanatos, realizata prin abtinerea de la fumat, controlul aportului caloric, alergatul usor, mersul pe bicicleta, practica posturilor corporale din YOGA (ASANA), cultivarea unei atitudini mult mai relaxate, ce poate fi obtinuta prin practicarea zilnica posturii de relaxare (Shavasana) si a meditatiei, pot fi de mare folos unei persoane care este constienta de necesitatea unei modificari benefice de atitudine si stil de viata. Toate acestea pot constitui mijloace simple si naturale de promovare a unei stari de sanatate infloritoare.

sursa: ayurvedaromania.ro

Articole despre exercitii fizice