Efectele binefacatoare ale merelor | SuntSanatos.ro
facebook suntsanatos.ro    pinterest suntsanatos.ro    googleplus suntsanatos.ro    rss suntsanatos.ro

Efectele binefacatoare ale merelor

Alimentatie si nutritie

Merele - o sursa naturala de sanatate

Merele sunt de departe cele mai cultivate si consumate fructe din Romania. Aproape in fiecare livada romaneasca creste cel putin un mar, fructele lui fiind consumate din toamna si pana in primavara urmatoare.

mere

Oare au ales bine romanii fructul care sa-i mentina sanatosi intreaga iarna? Vom afla chiar aici cat de mult bine pot face merele care sunt consumate zilnic.

Proprietati binefacatoare ale merelor

Previn bolile cardiovasculare prin scaderea colesterolului din sange, deoarece prin aceasta previn ateroscleroza cu toate consecintele ei neplacute, in special infarctul miocardic si accidentele vasculare cerebrale. Acest efect se datoreaza fibrelor alimentare ce scad colesterolul sanguin. Fibrele insolubile leaga LDL-colesterolul eliberat de ficat in tubul digestiv si se poate spune ca il "matura" afara din corp, fara a mai permite reabsorbtia lui atat de nociva, in timp ce pectina, principala fibra solubila, reduce producerea de LDL-colesterol la nivelul ficatului. Consumul unui singur mar mare pe zi este astfel in masura sa scada nivelul colesterolului din sange cu 8-12%.

Previn atat constipatia cat si diareea: ele contin fibre alimentare atat solubile utile in caz de diaree cat si insolubile, necesare in caz de constipatie.

Previn cancerul de colon: datorita fibrelor alimentare insolubile ce previn constipatia si protejeaza mucoasa sensibila a colonului de diversi cancerigeni chimici, merele previn cancerul de colon.

Au actiune antioxidanta puternica deoarece contin multi flavonoizi si prin aceasta preintampina un mare numar de afectiuni cronice si degenerative: merele, alaturi de ceapa si ceai verde, sunt cele mai importante surse de flavonoizi. In cojile de mar exista cantitati mari de cvercitina, o flavonoida cu actiune antioxidanta puternica, care amplifica actiunea vitaminei C si astfel protejeaza de cancer in general. In ceea ce priveste intensitatea actiunii antioxidante, dintre fructe se afla pe locul doi, dupa merisor, datorita cantitatilor mari de cvercitina, catechina, floridzin si acid clorogenic. Actiunea antioxidanta a 100 g coaja de mar echivaleaza actiunea antioxidanta a 1500 mg de vitamina C. Un studiu interesant realizat pe animale de laborator a  aratat ca cvercitina administrata singura nu are efect antioxidant, insa administrarea de fructe intregi are un afect antioxidant intens. Consumarea doar a pulpei sau a sucului de mar are un efect antioxidant de 10 ori mai redus decat marul integral, deoarece compusii responsabili de acest efect sunt concentrati in coaja. Un alt aspect remarcabil este acela ca aceste substante active cu rol antioxidant si antitumoral din mar sunt foarte stabile in timp, compozitia merelor dupa 200 de zile de la cules fiind aproape aceeasi cu acea din ziua culegerii. Insa procesarea lor, de exemplu in vederea obtinerii sucului de mere, scade activitatea antioxidanta a fructelor cu aproape 90%, iar enzimele cu aproximativ 97%. Asadar consumul de mere intregi este in acest caz preferabil sucului.

Consumul regulat de mere este asociat cu cel mai scazut risc de cancer, boli cardio-vasculare, astm bronsic si diabet zaharat, comparativ cu alte fructe si legume (Nutrion Journal, mai 2004). Unele studii au aratat de asemenea ca merele inhiba semnificativ, cu 39-43%, cresterea celulelor de cancer hepatic si de colon, in special soiul rosu delicios si merele Golden. Consumul a 3-6 mere pe zi poate preveni cancerul de san, conform unui alt studiu. Merele imbunatatesc functiile pulmonare si normalizeaza greutatea. Practic protectia este cu atat mai buna cu cat se consuma mai multe mere, zilnic.

Mentin normal nivelul glicemiei: desi merele sunt fructe dulci, ele contin zaharuri foarte simple, in majoritatea fructoza, care este eliberata lent in sange dupa absorbtia intstinala, fara a creste glicemia

Scad riscul formarii de calculi urinari din oxalati (British Journal of Nutrition): consumul zilnic de 0,5-1 litru de suc de mere, grapefruit sau portocale modifica pH-ul urinar si nu mai permite formarea cristalelor de oxalati in urina.

Protejeaza in mod natural de radiatia solara ultravioleta: unul dintre ultimele studii stiintifice au aratat ca fenolii antioxidanti continuti in coaja unor specii de mere cresc foarte mult rezistenta pielii umane la radiatia ultravioleta solara, protejand astfel de inconvenientele zilelor toride de vara.

Mentin sanatatea plamanilor si pancreasului: un studiu epidemiologic larg realizat in Anglia, Finlanda si Olanda, in care au fost inclusi in lot cei cu un consum minim de 2 mere pe saptamana, au aratat fata de lotul martor ca consumul de mere este invers proportional cu incidenta astmului bronsic si a dibetului zaharat tip 2 si este in general asociat cu o stare de sanatate optima a plamanilor.

Previn osteoporoza specifica menopauzei: un flavonoid continut doar in mere si numit phloridzin previne osteoporoza asociata cu menopauza, datorita actiunii antiinflamatoare si antioxidante specifice.

Desi merele s-au dovedit atat de extraordinare, ele retin pesticide daca au fost stropite - acest lucru se poate evita curatand coaja fructelor, deoarece majoritatea pesticidelor sunt depozitate in coaja, insa astfel se pierd si majoritatea fibrelor alimentare si a flavonoidelor. Aceeasi problema o ridica si merele cerate. Chiar daca pesticidele sunt prezente in alimente in cantitati foarte mici, ele au un impact negativ puternic asupra sanatatii si compromit in primul rand functiile ficatului pe care il suprasolicita, dar afecteaza si starea fiecarei celule a corpului, precum si calitatea activitatii sistemului nervos. Din aceste motive este foarte important sa consumam mere cultivate organic.

sursa: ayurvedaromania.ro

Articole despre mere