De ce este sanatos terciul de ovaz | SuntSanatos.ro
facebook suntsanatos.ro    pinterest suntsanatos.ro    googleplus suntsanatos.ro    rss suntsanatos.ro

De ce este sanatos terciul de ovaz?

Sanatate

Zeci de studii atesta beneficiile pe care ovazul le aduce asupra sanatatii inimii, avand in rol major in scaderea colesterolului "rau", a tensiunii arteriale, precum si in controlul nivelului de zahar din sange. De asemenea, potrivit Societatii Americane de Cancer, ovazul are proprietati anticancerigene si este introdus in lista alimentelor recomandate pentru un mic dejun sanatos.
ovaz

Cum reduce colesterolul "rau"?

Ovazul contine un anumit tip de fibra cunoscuta sub denumirea de beta-glucan care inca din 1963 este recunoscuta pentru rolul pe care il are in controlul colesterolului. Astfel, numeroasele studii efectuate au aratat ca persoanele cu un nivel ridicat al colesterolului (peste 220 mg/dl) il pot reduce cu pana la 23% daca vor consuma zilnic 3 grame de ovaz (echivalentul unui bol cu terci din fulgi de ovaz).

Un studiu publicat in revista americana Archives of Internal Medicine confirma faptul ca un consum ridicat de alimente bogate in fibre (cum este si ovazul) iti protejeaza inima ta de boli. Peste 10.000 de participanti la studiul care s-a derulat pe o perioada de 19 ani si care au consumat zilnic 21 de grame de fibre au constatat o scadere a riscului de boli cardiovasculare.

Este indicat la postmenopauza

Ovazul este recomandat femeilor aflate in postmenopauza si care intampina probleme cu colesterolul, hipertensiunea arteriala sau alte semne care anunta o problema de natura cardiaca. Asadar, nu ezita sa consumi cel putin 6 portii de terci de ovaz pe saptamana. Studiul care atesta aceste beneficii a aparut in publicatia American Heart Journal si subliniaza ca femeile care au consumat cel putin 6 portii de cereale integrale pe saptamana au prezentat o incetinire in evolutia aterosclerozei (depunerea placilor de aterom care impiedica circulatia sangelui prin artera afectata) si a stenozei (ingustare anormala a acestei valve, care o impiedica sa se deschida cum trebuie).

Ovazul, o "mana" de ajutor pentru diabetici

Beta-glucanul are un rol fantastic in stabilizarea glicemiei, asadar un mic dejun bogat in fibre te va ajuta sa-ti mentii sub control zaharul din sange. Cercetarile realizate arata ca un consum regulat de cereale integrale poate sa previna aparitia diabetului zaharat de tip 2, iar o portie zilnica de lactate sarace in grasimi poate reduce riscul de diabet cu pana la 13%. Asadar, nu-ti ramane decat sa te bucuri zilnic de un mic dejun sanatos compus din fulgi de ovaz cu lapte la care poti sa adaugi si alte ingrediente dupa preferinta.

Fibrele ne protejeaza de cancerul mamar

Potrivit unui studiu realizat pe 35.972 de participante, fibrele consumate cu regularitate ofera o protectie importanta impotriva cancerului la san. Astfel, femeile aflate la premenopauza care au consumat zilnic mai mult de 30 g de fibre si-au injumatatit riscul de a dezvolta cancer de san, comparativ cu cele care nu au inclus in regimul lor alimente bogate in fibre.

Idei pentru retete sanatoase

O solutie rapida si sanatoasa este sa consumi dimineata un terci de ovaz combinat cu diverse fructe, in functie de preferinta. Pentru prepararea lui poti apela atat la laptele degresat, cat si la apa. Dupa ce ai pus apa/laptele la fiert se adauga fulgii de ovaz si se lasa la foc mic cateva minute. Se indeparteaza de pe foc si se lasa sub capac cateva minute. Urmatorul pas este sa-ti pui imaginatia la treaba si sa adaugi in terci ingredientele care iti plac mai mult. Cateva idei care merg de minune cu acest amestec sunt: bananele, merele, perele, stafidele, scortisoara, untul de arahide, fructele de padure, capsunele, fructele deshidratate (caise, prune, smochine), oleaginoasele (nuci, migdale), mierea de albine.

Informatii nutritionale

Potrivit World's Healthiest Foods, ovazul este foarte bogat in mangan, seleniu, vitamina B1, fibre, magneziu, fosfor si proteine. Astfel, aproximativ 240 g de terci de ovaz simplu preparat cu apa contine:
  • fosfor: 177,84 mg;
  • magneziu: 56,16 mg;
  • seleniu: 18,95 mcg;
  • proteine: 6,08 g;
  • fibre dietetice: 3,98 g;
  • mangan: 1,37 mg;
  • vitamina B1: 0,26 mg;
  • triptofan: 0,08 g.
de Ioana Marosan
sursa: topsanatate.ro

Articole despre


Articole din Sanatate