Cum sa avem mai multa energie - Alimentatie si nutritie | SuntSanatos.ro
facebook suntsanatos.ro    pinterest suntsanatos.ro    googleplus suntsanatos.ro    rss suntsanatos.ro

Cum sa avem mai multa energie

Alimentatie si nutritie

Cum sa avem mai multa energie

Multi dintre noi ne intrebam ce sa facem sa avem mai multa energie, sa putem duce la bun sfarsit activitatile pe care ni le propunem fara a ne simti epuizati.

Inainte de toate este important sa intelegem diferenta dintre "combustibil" si "energie". Mancarea este considerata in mod gresit o sursa de energie (avand in vedere conceptul de energie discutat in acest articol). Poate ca aceasta neintelegere este cauzata de faptul ca in stiinta nutritionala cuvintele "combustibil" si energie sunt sinonime. In igiena naturala (Natural Hygiene), "energie" si "combustibil" au semnificatii diferite. Mancarea nu este o sursa de energie, ci o sursa de combustibil.

Rolul mancarii in producerea energiei

Sa clarificam diferenta dintre combustibil si energie. Combustibilul din rezervorul masinii este complet diferit de energia furnizata de bateria masinii si avem nevoie de amandoua pentru a putea utiliza masina. In corpul nostru lucrurile nu stau diferit. Mancarea functioneaza ca o sursa de combustibil (in Igiena Naturala este numita uneori energie biochimica), in timp ce creierul produce o energie de joasa tensiune (numita si "nerve energy"). In timp ce o persoana este treaza, aceasta energie generata de creier este utilizata pana cand organismul oboseste si apare nevoia somnului. Dupa o anumita perioada de somn aceasta energie se reface.

Paradoxal, cand mancam foarte multa mancare ne scade energia, asa cum putem observa din starea de letargie care urmeaza dupa o masa de sarbatori. Digestia unei cantitati mari de mancare epuizeaza energia organismului. Pentru a observa cresterea consumului de energie din timpul digestiei, puteti monitoriza pulsul inainte, in timpul si dupa mese. Cu cat este mai mare pulsul, cu atat mai mult lucreaza organismul pentru a digera mancarea.

Glicemia, carbohidratii si energia

Glicemia, sau nivelul zaharului in sange, se masoara in miligrame de glucoza la 100 mililitri de sange. Fiecare dintre noi are un nivel masurabil de glucoza in sange fara de care nu putem trai. De fiecare data cand glicemia este mai mica sau mai mare decat valorile sanatoase, unul dintre primele simptome care apar este oboseala. Glucoza din sange reprezinta combustibilul pentru celule organismului, iar multe dintre aceste celule pot folosi drept combustibil doar glucoza.

Carbohidratii din mancare circula in sange sub forma de glucoza. Daca din mancare nu se obtin suficienti carbohidrati, atunci grasimile si proteinele pot fi transformate in zaharuri. Aceste procese de conversie necesita prezenta carbohidratilor, iar in caz contrat devin mai putin eficiente. Cand grasimile sunt transformate in zaharuri in absenta carbohidratilor, se produc cetonele (ketones), care au o structura similara cu cea a acetonei. Ele afecteaza functionarea creierului intr-o maniera similara cu alcoolul, afectand abilitatile de luate a deciziilor, judecata si constientizarea.

Carbohidratii simpli reprezinta cel mai bun combustibil

Cand eram in scoala, cei mai buni profesori de nutritie explicau in termeni cat mai simpli. Ne-au invatat ca proteinele se folosesc pentru crestere (lasandu-se sa se inteleaga ca reparatia apartine de crestere). Au subliniat rolul grasimilor ca izolatori (impotriva vibratiilor, socurilor, frigului si pentru a tine impulsurile electrice ale nervilor pe cursul firesc), ca au un rol critic in producerea hormonilor si alte aspecte ale nutritiei si fiziologiei generale. Au sustinut in mod repetat ca sursa primara de energie pentru toate celulele corpului este reprezentata de carbohidrati. Proteinele, grasimile si chiar si carbohidratii complecsi trebuie sa fie defalcate in carbohidrati simpli pentru a putea fi utilizati pe post de combustibil. In timp ce aceasta defalcare este un proces care consuma foarte multa energie, carbohidratii simpli precum glucoza si fructoza sunt absorbiti fara sa fie nevoie de digestie. Calitatea de conservare a energiei este primul motiv pentru care, in ceea ce priveste performantele fizice, carbohidratii simpli gasiti in fructe sunt o sursa mai buna de energie decat proteinele si grasimile.

Conservarea energiei si postul

In mod ideal, atunci cand postim (ne referim in continuare la postul cu apa), putem atinge cele mai profunde stari de odihna fizica, emotionala, senzoriala si fiziologica. Dar, chiar si in timpul postului, somnul este necesar pentru a furniza energie organismului. Asa cum in timpul somnului nu putem face exercitii fizice, nu ar trebui sa le facem nici in timpul postului. Cand suntem intr-o stare adanca de odihna in timpul postului, corpul directioneaza energia catre organe si detoxifiere. Pentru beneficii mai mari asupra sanatatii este esential sa ne odihnim si sa dormim cat mai mult in timpul postului.

Importanta odihnei si a somnului pentru energie si sanatate optime

Functiile fiecarei celule a corpului depind de un somn adecvat. Compromitand cerintele organismului pentru odihna si somn, vei afecta functionarea generala a organismului, inclusiv functiile de reparare si detoxifiere. Aceasta va avea ca rezultat epuizarea unei cantitati mai mari de energie, ducand la nevoia unei perioade mai mari de odihna si somn. In societatea de astazi, cu un nivel foarte crescut de stres, multe persoane duc lipsa cronica de somn, avand efecte nocive asupra sanatatii.

Multi incearca sa compenseze lipsa somnului utilizand alimente iritante, bauturi stimulatoare, condimente puternice, suplimente, uneori chiar medicamente. Astfel de incercari esueaza in cele din urma, pentru ca pur si simplu nu exista inlocuitor pentru somn. Cafeaua, ceaiul, cacao, unele ierburi si alte stimulante cresc necesarul de somn epuizand energia. Starea pe care o avem dupa ce trece efectul unor astfel de substante demonstreaza ca organismul are nevoie de o cantitate mare de energie vitala pentru a putea neutraliza toxinele rezultate in urma lor.

Cand simti ca ai nevoie de mai multa energie, in loc sa apelezi la stimulante sau medicamente, aplica regulile unei vieti sanatoase. Mananca simplu, fructe si legume proaspete. Dormi si odihneste-te suficient. Ai cat mai multa grija de tine; este o necesitate, nu un lux.

Articole despre


Articole din Alimentatie si nutritie