Constientizarea actului de a manca | SuntSanatos.ro
facebook suntsanatos.ro    pinterest suntsanatos.ro    googleplus suntsanatos.ro    rss suntsanatos.ro

Constientizarea actului de a manca

Sanatate

  • Mancati intr-o atmosfera calma si linistitoare. Conditiile in care consumati alimentele sunt la fel de importante ca hrana insasi. Nu va impartiti atentia lucrand, citind, ascultand radio sau uitandu-va la televizor in timp ce mancati. Atunci cand luati masa ar trebui sa va concentrati atentia asupra hranei, astfel incat sa va puteti bucura cu adevarat de mancare si sa savurati delicioasele ei arome si gusturi. Oamenii supraponderali au tendinta sa infulece mancarea fara sa-i acorde atentie sau respect. Cel mai adesea prefera restaurantele fast-food, a caror atmosfera febrila si grabita este exact opusul unui mediu sanatos si propice pentru a servi o masa.
  • alimentatie9

  • Asezati-va intotdeauna pe scaun, atunci cand mancati. Chiar daca intentionati sa luati doar o gustare, de exemplu un ciorchine de strugure, rezervati-va timpul necesar si asezati-va la masa. Fiti atenti la ceea ce faceti si nu va grabiti. Va va ajuta sa va pregatiti digestia si sa deveniti constient de mancare si de gradul dumneavoastra de foame.

  • Nu mancati cand sunteti suparat. Daca sunteti suparat, ingrijorat sau furios, aceste emotii va vor afecta cu siguranta digestia si vor produce ama. Este preferabil sa amanati putin masa, pana ce va veti simti mai linistit.

  • Opriti-va din mancat atunci cand ati ajuns la punctul de confort maxim. Ayurveda ne sfatuieste sa umplem numai trei sferturi din stomac atunci cand mancam. Daca depasim acest nivel, este ca si cum am incerca sa aprindem un foc, iar apoi l-am ineca in prea mult combustibil tocmai cand focul incepuse sa arda. Un foc digestiv inabusit produce ama.

  • Evitati mancarurile si bauturile foarte reci. Mancarurile si bauturile reci au tendinta sa ne "inghete" focul digestiv, permitandu-i astfel hranei sa se transforme in ama. Este adevarat mai ales in cazul mancarurilor si bauturilor reci ca gheata. Multi oameni sunt de parere ca este nevoie de mult timp ca sa renunte la obiceiul lor de a consuma bauturi reci ca gheata. Dar dupa cateva saptamani, va veti da seama ca nu va mai lipsesc bauturile reci, iar organismului dumneavoastra ii va fi mult mai bine fara ele.

  • Nu vorbiti in timp ce mestecati. Cand mestecati si cand inghititi, simturile dumneavoastra ar trebui sa fie concentrate spre interior, bucurandu-se de gustul, aspectul si aroma mancarii. In orice caz, conversatia din timpul cinei ar trebui sa fie relaxanta si calma, nu aprinsa sau in contradictoriu.

  • Mancati cu o viteza moderata. Ca sa puteti regla viteza cu care mancati, nu luati furculita sau lingura pentru urmatoarea bucatica de mancare iniante sa fi terminat de mestecat si inghitit bucatica precedenta.

  • Mesele dumneavoastra trebuie sa contina alimente proaspat gatite. Cei mai multi oameni cred ca alimentele crude ii vor ajuta sa slabeasca. Desi anumite alimente crude sunt recomandate in programul de slabire, in general mancarurile gatite sunt mult mai usor de digerat si este mai putin probabil ca ele sa produca ama, spre deosebire de alimentele crude. Majoritatea meselor dumneavoastra ar trebui sa fie gatite, linistitoare, echilibrate si delicioase. De asemenea, mancarea trebuie sa fie proaspat gatita; resturile de la o masa precedenta sunt adesea greu de digerat.

  • Relaxati-va cateva momente dupa ce ati terminat de mancat. Astfel, digestia poate incepe fara efort. In felul acesta veti dovedi respect pentru actul de a manca ca si pentru procesele metabolice declansate de consumarea hranei. Chiar daca munca dumneavoastra va cere "sa mancati si sa fugiti", scurta perioada dedicata relaxarii dupa ce ati terminat de mancat va fi un timp folosit eficient. Aceste cateva clipe de liniste exprima o diferenta cruciala in modul dumneavoastra de a aborda consumarea hranei si sanatatea, in general.

  • In cele din urma, dedicati-va una sau doua mese pe saptamana unei activitati numite "meditatia asupra constientizarii actului de a manca". Este o tehnica de utilizare a fortei de autosugestie pentru imbunatatirea digestiei si a metabolismului. Tehnica presupune sa mancati deliberat si foarte incet, in timp ce constientizati intentia ce sta la baza fiecarei miscari. Incepeti prin a privi mancarea, constientizand intentia de a o privi. Deveniti constient de aroma mancarii prin intentia dumneavoastra de a constientiza aroma hranei pe care urmeaza sa o consumati. La fiecare bucatica, simtiti intentionat gustul fiecarei inghitituri. Noi, oamenii ne-am obisnuit sa mancam rapid si mecanic, ca si cum am forma un numar de telefon sau am achita o factura. Ayurveda afirma: "Un om care mananca in ignoranta poate transforma orice mancare in otrava." Dar daca veti manca una sau doua mese pe saptamana constientizand consumul hranei si avand intentia acestui act, va puteti imbunatati atitudinea generala pe care o aveti fata de hranirea organismului. Este absolut esential sa exersati si sa stapaniti meditatia constientizarii actului de a manca.
Informatiile au fost preluate din cartea "Greutatea ideala" - Deepak Chopra - tradusa de Rocsana Nita, Editura Curtea vechea, Bucuresti: 2003, www.curteaveche.ro

Articole despre


Articole din Sanatate